Jakub Matuška: V Londýně i v Paříži
KulturaSeriál o nejtalentovanějších českých umělcích, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně připravujeme ve spolupráci s The Chemistry Gallery.
Seriál o nejtalentovanějších českých umělcích, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně připravujeme ve spolupráci s The Chemistry Gallery.
Když Jakub Matuška vyhrál v roce 2011 dnes již zaniklou cenu NG 333 pro nejlepší české a slovenské umělce do třiceti tří let, zdůvodnila to porota soutěže, které předsedal významný český malíř a sochař Jaroslav Róna, větou: „Porota ocenila autorův svobodný a monumentální malířský projev, výrazný změtí významů a velkorysým spojením umělecké tradice se zkušeností street artu.“
Ona slova v kostce vystihují tvorbu malíře Jakuba Matušky, který díky své graffiti a streetartové minulosti dodnes používá pseudonym Masker.
Matuška má ovšem trochu jiný příběh než jiní jeho umělečtí kolegové, kteří vzešli z graffiti − umění se chtěl věnovat ještě předtím, než se pustil do graffiti. Má za sebou průpravu žižkovské střední uměleckoprůmyslové školy a studia na pražské Akademii výtvarných umění. Absolvoval v roce 2009 u Vladimíra Skrepla: těšil se známé volnosti tohoto ateliéru a možnosti komunikovat s citlivě vybranými spolužáky, kterou doplňuje zázemí školy. Již tehdy dospěl k závěru, že téma obrazu nespadne z nebe, nevymyslí se samo, ale je důležité mít čas se k něčemu propracovat. Pro jeho tvorbu je proto kromě nezaměnitelného vizuálního stylu charakteristická mnohovýznamovost. Jeho převážně figurální obrazy rozhodně není snadné na první pohled vyložit a divák si musí k interpretaci obrazu dojít po svém.
Nyní jsou přitom jeho obrazy ještě promyšlenější než dříve: zatímco v začátcích maloval rovnou z hlavy, dnes už skicuje, a tak může s jednotlivými významy lépe pracovat.
Cizina a interiéry
Jakub Matuška má zkušenosti s tvorbou v zahraničí. Ještě před absolvováním dostal stipendia, respektive – jak se v oboru říká – „byl v rezidencích“ na Middlesex University v Londýně a na Cooper Union for the Advancement of Science and Art v New Yorku. Reprezentoval také Českou republiku na Expu 2010 v Šanghaji.
Po úspěšné výstavě Řeknu vám, proč mi otéká hlava v jeho domovské pražské galerii Dvorak Sec Contemporary se v roce 2013 vydal do Londýna znovu. Odjel tam na rok díky pohostinnosti londýnské Red Gallery, kde měl rok předtím výstavu s názvem Tree Growing From His Ear (český název − Voni mu rostly z uší stromy).
Během svého pobytu v Londýně nicméně pracoval na výstavě pro jinou zahraniční galerii – Dukan v Paříži. V této galerii, kde vystavuje například i jiný významný český současný malíř mladé generace Daniel Pitín, měl Matuška v červnu 2014 výstavu Pohled z lebky. Výstava, jeho první v komerční zahraniční galerii, se setkala s diváckým i obchodním úspěchem, díky tomu v ní má otevřené dveře pro spolupráci i v budoucnu.
Jakub Matuška se přitom skutečně neomezuje jen na obrazy. Pokud se naskytla příležitost, rád se vždy pouštěl i do jiných oblastí − již na akademii vytvářel videa, je autorem několika soch, interiéru newyorské restaurace Hospoda nebo stropu v pražské restauraci Field; je i autorem nástěnné malby v základní škole v Chebu nebo rozsáhlé stropní malby v knihovně zámku Třebešice. •
Jakub Matuška aka Masker: Zima se překoksovala a konečně umírá.
Akryl a sprej na plátně; 2013; 200 × 180 cm
Na velkoformátovém obraze z výstavy Řeknu vám, proč mi otéká hlava je vidět na první pohled rozpoznatelný vizuální styl Jakuba Matušky. Obraz začal skicou, nicméně jeho výsledná podoba nebyla plánovaná a autor se k ní dostal až při práci na samotném obraze. Matuška na tomto díle poprvé pracoval s technikou lazur − nanášením poloprůhledné vrstvy barvy na předchozí barevné vrstvy, která se používá při klasické olejomalbě. Díky tomu obraz působí plastičtěji a autorovi to umožnilo důkladnější práci s atmosférou a s výslednou barvou obrazu. Od tohoto díla Matuška tuto techniku na svých obrazech dále používá.