Porsche Engineering v Česku vyvíjí systém pro auta budoucnosti
23. června 2023
Advertorial23. června 2023
Advertorialfoto Tomáš Binter
Říkají mu Jupiter, rozhodně však nevypadá jako z vesmíru, ačkoli jeho technologie tak trochu kosmické jsou. Vývojová kancelář Porsche Engineering, působící v České republice, používá tento prototyp k vývoji vysoce automatizovaných systémů jízdy, které se do sériové výroby dostanou až za mnoho let.
Možná jste tento Porsche Cayenne potkali na silnici a minuli ho bez povšimnutí. Celkem nenápadné SUV je však ve skutečnosti napěchované nejmodernějšími čidly, výkonnými počítači a systémy, díky nimž toho budou příští generace vozů umět zase o něco víc.
Řada těchto technologií byla implementována v české pobočce Porsche Engineering, která působí v Praze a Ostravě a vyvíjí pokročilé automobilové technologie nejen pro mateřskou firmu. Se zástupci firmy – generálním ředitelem Milošem Poláškem a manažerem Ondřejem Holubem – jsme si povídali o tom, co vše prototyp Jupiter umí a co naznačuje o schopnostech aut budoucnosti.
Miloš Polášek: Jupiter je vybaven technologiemi zaměřenými na budoucnost autonomního řízení. Jedná se o sériové vozidlo rozšířené o softwarové platformy a nástroje, které pomáhají vytvářet robotické aplikace. Díky modularitě této platformy a dodatečnému výpočetnímu vybavení můžeme snadno zkoušet slibné technologie a různě je kombinovat. Použití takových vývojových platforem dobře známého v akademickém prostředí zjednodušuje i spolupráci s výzkumnými pracovišti, jako je Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT.
Ondřej Holub: Lidary patří spolu s kamerami a radary mezi klíčové senzory pro autonomní vozidla. Každý typ senzoru má své silné a slabé stránky a my jsme těch inovativních vyhodnocovali už celou řadu. Senzor fyzicky zaintegrujeme do vozidla a propojíme ho s asistenčními funkcemi vozidla jako třeba adaptivním tempomatem. Obvykle musíme vyvinout dodatečný software, který to propojení senzoru s funkcemi vozidla umožní. Následně vyhodnocujeme chování vozidla.
OH: Jako prototypové vozy používáme různé modely Porsche. Pro Jupiter se zvolil model Cayenne čistě z praktických důvodů – jeho výhodou je například velikost zavazadelníku, kam se vejde všechna měřicí technika.
OH: Jedná se o systém automatizované jízdy, který se z provozních dat učí preference řidiče. Na základě zjištěných preferencí si samočinně přizpůsobuje nastavení tak, aby asistovaná jízda řidiči co nejlépe vyhovovala. Zvyšuje tedy uživatelský komfort a přispívá k adaptaci asistenčních funkcí vozidla, díky kterým vůz reaguje tak, jak šofér očekává.
MP: Z technického hlediska vidíme v současnosti dvě hlavní výzvy: složitost systému a zajištění jeho spolehlivosti a bezpečnosti. Takzvané systémy autonomního řízení jsou tvořeny komplexními subsystémy. Jejich zapojení do funkčního celku vyžaduje hluboké porozumění problematice a mezioborovou spolupráci mezi mnoha týmy.
OH: Očekávám vývoj po jednotlivých stupních autonomie definovaných SAE. Ty klasifikují asistenční systémy řidiče podle jejich schopností. S postupujícími úrovněmi jsou systémy stále více schopné dovést vozidlo do cíle bez zásahu člověka. Zatímco systém SAE 1 dokáže jednoduše udržet vozidlo ve směru jízdy, úroveň SAE 5 znamená plnou automatizaci. Jupiter nám pomáhá zkoumat možnosti na úrovni 3, tzv. podmíněné automatizace řízení. Plně autonomní vozidla na úrovni SAE 4 nebo 5 budou uvedena na trh o poznání později. Předpokládám, že autonomie se nejdříve prosadí na dálnicích. V porovnání s rušnými centry měst se jedná o lépe předvídatelné prostředí. Nicméně v tomto prostředí je i nižší míra automatizace velkou přidanou hodnotou. Ještě před plně autonomním městským provozem se ale s velkou pravděpodobností rozšíří plně autonomní parkování.
MP: Zmiňované výhody budou jistě benefitem pro celou společnost. Již samotné rozšíření vozidel o automatizované řídící systémy, které usnadní jejich ovládání, bude pro řidiče velkou přidanou hodnotou. Schopnost vozidel převzít řízení na dlouhých dálničních úsecích pomůže mnoha lidem, nejen obchodníkům nebo řidičům kamionů. Kdy přesně se tak stane, je zatím těžké odhadnout.
MP: Mezinárodní tým přibližně 1 700 software vývojářů a inženýrů působí v pobočkách v Německu, České republice, Itálii, Rumunsku a Číně. Společně jsem schopni podpořit naše zákazníky při vývoji komplexních systémů vozidel. Za pobočku v České republice mohu zmínit například vývoj podvozků včetně jejich řízení a vývoj karoserií. Naši inženýři pokrývají celý vývojový cyklus produktu, samozřejmostí je testování technologií, včetně samotného ověřování na vozidlech. Právě znalost vozidel a zkušenost z předchozích projektů je základem, proč si zákazníci z celého světa objednávají právě naše služby. Základem úspěchu je mezinárodní spolupráce. V naší společnosti v současné době působí experti více než 35 národností. Takové prostředí je velmi motivující a podporuje vznik nových myšlenek.
Podpořte Reportér sdílením článku