Příliš drahá e-bouračka

Post Image

Příliš drahá e-bouračka

Play icon
9 minut

foto ČTK/Profimedia.cz

Jak pojistit elektromobil? Některé pojišťovny zařazují auta s elektrickým pohonem do stejné kategorie jako ty s nejmenšími spalovacími motory. Pojištění ale prodražuje množství nákladných technologií a pravidla automobilek pro opravy baterií. Roste ale i cena havarijního pojištění pro běžná auta.

Nabourat auto je čím dál dražší. V období vysoké inflace stouply ceny, zvýšily se také platby za práci autoservisů. Pojišťovny tak za škody vyplácejí více a to se promítá i do cen havarijního pojištění a povinného ručení. Ty rostou pro všechny motoristy, majitelé elektroaut je ale mohou mít ještě vyšší než ti ostatní.

V odborné pojišťovnické terminologii se tomu říká „škodní inflace“. V laické řeči to znamená, o kolik roste průměrná vyplacená škoda na jednu pojistnou událost. Ať už tomu ale říkáme jakkoli, jisté je, že vyplácené sumy rostou. „Průměrná vyplacená škoda z povinného ručení u nás během roku 2022 stoupla o třináct procent, z havarijního pojištění to bylo o deset procent,“ říká mluvčí Allianz pojišťovny Marie Petrovová. Dodává, že pojišťovny vyplatily celkově větší sumu peněz i proto, že během roku 2022 přibylo nehod.

Loni se totiž postupně vracela hustota silničního provozu na předcovidovou úroveň. „Spolu s tím rostl i počet škod, včetně těch zahraničních, které jsou finančně náročnější než nehody, které se odehrály v tuzemsku,“ říká Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Oficiální policejní statistiky sice vykazují za loňský rok (98 460) přibližně stejný počet nehod jako v roce 2021 (99 332), jedná se ale pouze o ty, k nimž řidiči přivolali policii. Nezahrnují tak drobné kolize, kdy se oba účastníci shodnou na viníkovi, na místě vyplní formulář hlášení o nehodě a policii nevolají. Tuzemské statistiky také nepostihují havárie českých řidičů v cizině, kam se loni vypravilo výrazně více lidí než v „covidovém“ roce 2021.

Přečtěte si také

Proč škody podražují

Co všechno se do oné škodní inflace promítá? Faktorů je celá řada a v čase se vyvíjejí. V roce 2021 byl podle Marie Petrovové znát zejména efekt narušených dodavatelských řetězců. „Čekalo se déle na náhradní díly a vyplácené částky se nám prodražovaly například proto, že jsme klientům déle hradili náhradní vozidlo,“ říká mluvčí Allianz pojišťovny. V roce 2022 se pak podle ní začalo do škodních nákladů nově propisovat i výrazné zvýšení cen práce autoservisů.

Růst cen v servisech potvrzují i další pojišťovny. Podle statistik Generali České pojišťovny se například ceny nejčastějších oprav na voze Škoda Octavia zvedly o sedm až čtrnáct procent (viz tabulka). Podle mluvčího pojišťovny Jana Marka se na růstu cen oprav projevuje jak cena práce, tak i materiálu a energií.

Podpořte Reportér sdílením článku