Z ulice do aukčních síní

Kultura

Seriál o nejtalentovanějších českých umělcích, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně připravujeme ve spolupráci s The Chemistry Gallery.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Seriál o nejtalentovanějších českých umělcích, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně připravujeme ve spolupráci s The Chemistry Gallery.

I ve světě umění existuje propracovaný systém cenotvorby. Správná cena díla by měla být založena na tzv. „ověřeném zájmu“ – jinými slovy, cena se určuje na základě historie předchozích nákupů díla daného umělce a následně se může zvyšovat na základě cenotvorných událostí. Proto jsou díla mladých umělců dostupná: v době umělcova začátku jsou ceny nízké a postupně se mohou zvyšovat.

Událostmi, které ovlivňují cenu, jsou zvyšující se počet skupinových a zejména samostatných výstav a ověřený zájem kupujících – to znamená stabilní zájem veřejnosti, která umění kupuje, o díla daného autora. Dalším faktorem je umístění děl do významných soukromých či veřejných sbírek; důležitá jsou i získaná ocenění a významnou skutečností, která potvrzuje cenu určenou na takzvaném primárním trhu (tedy při prvním prodeji díla přímo od autora či od galerie), je zájem o dílo na sekundárním trhu.

Sekundárním trhem se má na mysli prodej díla autora nikoli prvnímu kupujícímu přímo od autora či od galerie, ale dalšímu zájemci od prvního majitele díla. Nejvýznamnějším ukazatelem sekundárního trhu jsou proto aukce. Ve světě i u nás existuje velké množství zdrojů, které cenu díla na aukcích zaznamenávají a vytvářejí tak robustní informační databázi, v níž je cena díla ověřená zájmem na aukcích nejdůležitějším ukazatelem.

Současným mladým autorem, na kterém lze tento princip dokumentovat, je například grafik, sochař a zejména malíř Michal Škapa.

 

Ověřeno trhem

Michal Škapa spoluvytvářel českou graffiti scénu. Pravidelně vystavuje již od roku 2003. Jeho grafický styl se stal základem většiny materiálů spojených s legendárním uměleckým prostorem Trafačka. Spoluvytvářel grafický styl vydavatelství Bigg Boss, a rukama mu tak prošla vizuální stránka téměř všech hudebních alb tohoto vydavatelství. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros, která se zaměřuje na produkci uměleckých tisků. Jeho díla můžete vidět v pražských ulicích i ve veřejném prostoru mnoha jiných měst.

Michal Škapa už však dnes netráví tvorbou na ulici tolik času a věnuje se práci v ateliéru. Ten má umístěn v dalším legendárním prostoru, v pražské MeetFactory, kde je jedním z rezidentních umělců už od jejího vzniku v roce 2007. Jeho tvorba, která je vizuálně komplikovanější než tvorba jeho uměleckých souputníků Pasty Onera a Jana Kalába, si od počátku získala oblibu u lidí, kteří se zajímali o českou graffiti scénu. S jejich zájmem pak rostl i zájem kupujících a sběratelů, kteří takto stylově vyhraněný záběr nemají. Na jeho díle oceňovali zejména brilantní, detailní kresbu, vtip, jímž s nadsázkou komentuje dění v moderní společnosti, a prvky, které jeho tvorbu jasně odkazují ke graffiti a streetartovým kořenům (technika airbrushe, tj. jemná technika stříkání barev speciálním nástrojem, vkládání písma do obrazů, výrazná barevnost). Už dávno je proto Michal Škapa součástí velkých soukromých českých sbírek současného umění. Jeho poslední samostatná výstava Graffoman skončila diváckým a komerčním úspěchem a v poslední době pronikl i do databáze aukčních prodejů díky zájmu o jeho dílo na aukcích společnosti Prague Auctions. To jen potvrdilo hodnotu jeho tvorby a potenciální noví sběratelé už mají větší jistotu, že cena děl tohoto nepřehlédnutelného grafika a malíře je ověřena na primárním i sekundárním trhu s uměním. •


 

Dílo Michala Škapy s názvem Prosinec je jedním z obrazů, které byly v průběhu září vystaveny v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Dílo bylo součástí výstavy Temporary Contemporary, pro kterou sedm současných mladých umělců vytvořilo svoji interpretaci chybějících děl Pietera Brueghela staršího ze série Roční období (součástí Lobkowiczkých sbírek je obraz Senoseč, který je původní součástí této Brueghelovy série). Obraz vykazuje všechny charakteristické prvky Škapovy současné tvorby. Objevuje se zde detailní airbrushová kresba a lehce apokalyptické motivy, které se mísí s inspirací z Brueghelových obrazů či grafik. Apokalyptická krajina symbolizuje konec roku, zmar a závěr období. Naproti tomu světlo vycházející z jeskyně a kometa na obloze v horní části obrazu slibují novou naději, východisko a odkazují ke křesťanské tradici.

 

 
Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama