Tajemství historické fotografie: Prusové pod Špilberkem

1. října 2014

Jednotka pruských vojáků pod Špilberkem, červenec 1866.

foto Anton Mayssl

Panorama brněnského Špilberku, téměř sedm desítek pruských vojáků a radost z konce prusko-rakouské války. Takový je další snímek ze seriálu Tajemství historické fotografie.

Fotograf Anton Mayssl vytvořil téměř idylický obrázek pruských vojáků spokojeně si hovících před Brnem. Skvělá kompozice má několik rovin a je až fascinující, jak fotograf téměř sedmdesát vojáků zvládnul. Špilberk tvoří skvělé pozadí a i symbolicky rámuje obraz. Od pevnosti oko sleduje, jak se jednotlivé úrovně postupně snižují přes zásobovací vůz a jezdce, po stojící, sedící a ležící postavy. Rytmický sestup směrem k fotografovi zvýrazňuje jeho úlohu.

Máme před sebou živý obraz, divadlo, v němž pozadí vypadá jak namalované. A dost možná, že fotograf, původem malíř, tu vskutku zasáhl rukou. Ve spodní části snímku jsou dva soudky, které v kompozici hrají důležitou roli. V pomyslném zlatém řezu výjevu jsou totiž u soudku klíčové postavy, které by vojenský historik asi dokázal pojmenovat. Velitel jako jediný sedí na židli a rozmlouvá s dalším důležitým mužem, který podle všeho sedí přímo na soudku. Je to jemná a neokázalá oslava vítězství. I když kvůli tehdy nezbytnému delšímu času expozice všichni na okamžik ztuhli, snímek se zdá být nabitý dějem. Je to mimořádná fotografie i po kompoziční stránce.

Jednotka pruských vojáků pod Špilberkem, červenec 1866.

foto Anton Mayssl

Jak známo ze školy, v této válce Rakousko vybojovalo v podstatě jedinou vítěznou bitvu – u Trutnova. 12. července 1866 ráno pak Prusové spořádaně vstoupili do Brna, přičemž jim vyjel vstříc purkmistr (starosta) a několik radních s bílými prapory. Vojsko za vřeštění vojenské hudby píšťalníků a bubeníků pokračovalo v poklidném obsazování města. Brzy se rozptýlily obavy z možného násilí a otevřely se obchody. Polní kuchyně začaly kouřit, ale to už je jiný obraz.

Už několik desítek let se Pavel Scheufler zabývá historií fotografie. Zaměřuje se na snímky pořízené do roku 1918, tedy na fotky staré zhruba sto let a více. Inspirovala ho sbírka, kterou začal vytvářet už jeho dědeček. Pro magazín Reportér vybírá a komentuje nejzajímavější kusy kolekce: přináší příběhy těchto fotografií zachycujících mimořádné události i každodenní život.

Podpořte Reportér sdílením článku