Jeden Facebook vládne všem

7. června 2015

Tvář Marka Zuckebergera, zakladatele Facebookui, ztvárněná čínským umělcem Zhu Jia.

foto Profimedia.cz

Sociální síť Facebook s více než miliardou uživatelů má šanci stát se hegemonem internetu. Žádná jiná firma nevlastní tolik detailních informací o tolika uživatelích a nedokáže je tak zručně využívat ke zpeněžení. A jde dál: připravuje kanál pro nakupování, patrně zvažuje i možnost zřídit virtuální nákupní centra, do nichž se dostaneme se speciálními brýlemi.

Ještě před nějakými deseti, osmi lety to býval prostředek, který vás především udržoval v kontaktu s přáteli. Všechny statusy na Facebooku se tehdy zobrazovaly všem přátelům: neexistoval – jako je tomu nyní – algoritmus, jenž by vybíral, co je pro uživatele zajímavé (nebo o čem si ve Facebooku myslí, že je to zajímavé, nebo o čem si Facebook myslí, že se dá zpeněžit). Tehdy nebylo tolik uživatelů a neexistovalo tlačítko „like“. Ovládacím jazykem této sociální sítě byla angličtina. A především – Facebook vydělával neskonale méně peněz a také nebyl na vydělávání peněz tolik zaměřen.

Jenže ta doba je pryč.

Společnost Facebook letos v dubnu oznámila, že za první čtvrtletí roku 2015 dosáhly její tržby 3,54 miliardy amerických dolarů, tedy zhruba 85 miliard českých korun. Očekávání byla ještě vyšší, přesto investoři toto malé zklamání překousli. A není se co divit. Rok 2012, kdy Facebook vstoupil na burzu a jeho akcie padaly, je dávno zapomenut, firma od té doby stále roste a sílí. Slibný je především vývoj v současnosti nejžádanějšího digitálního formátu – videa. Facebook přehrál za poslední čtvrtletí svým uživatelům denně čtyři miliardy videí: právě video jako efektivní nosič se považuje za budoucnost reklamy, navíc 75 procent videí přehráli lidé na zařízeních považovaných opět za budoucnost, tedy na mobilních telefonech a na tabletech. Jenže moc Facebooku, který dnes podle oficiálních čísel používá téměř půl druhé miliardy uživatelů, přesahuje kategorie jakýchkoli reklamních formátů.

Od voyeurství k penězům

Koncept sociální sítě, kterou svět do té doby neznal, zkrátka uspěl – to bylo ostatně zřejmé už před pěti lety, kdy stál Facebook hollywoodským filmařům za natočení snímku (i když film Sociální síť už je dnes tak trochu pravěkem, protože v následujících letech se firma posunula ještě mnohem dále).

Původní koncept Facebooku stál na lidské přirozenosti – zájmu o druhé, přátelství na dálku a jisté dávce voyeur­ismu – tato jeho podoba je však dnes, jak už bylo řečeno, do značné míry minulostí. Nešlo přitom skutečně jen o projekt harvardského studenta Marka Zuckerberga: zásluha dalších studentů, bratrů Camerona a Tylera Winklevossových, kteří ostatně vystupují i ve zmíněném filmu, byla důležitá. Jejich spor s Zuckerbergem, kterého obvinili z ukradení jejich nápadu a podvodu, skončil nakonec mimosoudním vyrovnáním ve výši údajných 65 milionů dolarů (vzhledem k dnešním tržbám by šlo o legrační sumu). Komunikace mezi Zuckerbergem a Winklevossovými, která se během ostře sledovaného sporu dostala na veřejnost, přitom celkem jasně ukazuje, že bez jejich setkání v roce 2004 by Facebook asi nevznikl. Zuckerberg měl jen programovat, tedy zhmotnit nápad Winklevossových.

Z pohledu dnešního rozvoje jsou však detaily rozhovorů tehdejších obyvatel harvardských kolejí druhořadé.

Podpořte Reportér sdílením článku