Auta jedou

Byznys

České firmy a domácnosti nakupují nové vozy tempem, které nemá obdoby. Odhady mluví o 185 000 osobních aut, loni jich přitom automobilky prodaly o dvacet tisíc méně. Ve srovnání s rokem 2004, kdy země vstoupila do EU, trh s novými auty vzrostl zhruba o třetinu. A dramaticky se proměnila i představa Čechů o tom, jak by jejich nové auto mělo vypadat.  

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

České firmy a domácnosti nakupují nové vozy tempem, které nemá obdoby. Odhady mluví o 185 000 osobních aut, loni jich přitom automobilky prodaly o dvacet tisíc méně. Ve srovnání s rokem 2004, kdy země vstoupila do EU, trh s novými auty vzrostl zhruba o třetinu. A dramaticky se proměnila i představa Čechů o tom, jak by jejich nové auto mělo vypadat.  

Před lety přišly České dráhy s reklamním sloganem „Auta stojí, vlaky jedou“. Těžko říci, nakolik dnes jedou vlaky, a zrovna ty od státních drah. Co ale letos v Česku jede určitě, je výroba a prodej aut. A to tak rychle jako nikdy v historii.

Trh s novými auty je spolehlivým ukazatelem stavu hospodářství a nálad ve společnosti, tvrdí ekonomové. Je-li to skutečně tak, potom v roce 2013 vládla v Česku všeobecná mizerie. Po šesti letech nepřetržitého růstu se prodeje propadly o 10 000 kusů, zhruba na úroveň roku 2009.

Jenže zároveň se v loňském roce událo hned několik věcí, které pomohly trh s novými auty zase rozhýbat. Padla „vláda rozpočtové odpovědnosti“, která pravidelně přesvědčovala národ o nutnosti úspor. Centrální banka svým zásahem oslabila korunu a její guvernér Miroslav Singer povzbuzoval občany k nákupům příznačným tvrzením, že levněji už nebude. A konečně, německé hospodářství, na které je to české úzce navázáno, oznámilo po velmi hubeném růstu lepší vyhlídky.

Podle Vojtěcha Opleštila, automobilového experta poradenské firmy PricewaterhouseCoopers (PwC), je za skvělými výsledky letošního roku především větší optimismus nakupujících. „Pro domácnost představuje automobil zboží dlouhodobé spotřeby, které si mnohdy kupuje na úvěr. A to dělá jen v případě, že očekává, že se jí do budoucna bude dařit lépe nebo alespoň stejně dobře jako nyní.“ Firmy očekávají růst tržeb, zaměstnanci zase rostoucí platy. „K pozitivním očekáváním přispívají čísla z ekonomiky nebo i povzbudivá rétorika vlády,“ doplňuje Vojtěch Opleštil.

 

Smlouvání je minulostí

A tak navzdory poklesu koruny, který většinu aut prodražil, Češi začali ve velkém nakupovat. Zvýšený zájem zaznamenaly jako první autosalony. „Letos nám prodeje vzrostly, troufám si tvrdit, o desítky procent,“ říká Radek Donner, obchodní ředitel pražské společnosti NH Car, která prodává značky Škoda, Volkswagen, Fiat a Kia. Větší prodej aut se už projevuje ve vztazích prodejců a zákazníků. „Hlavně v posledních letech měli lidé pocit, že pokud si v autosalonu nevyjednají nějakou superslevu, budou za hlupáky,“ říká Radek Donner s tím, že letos se situace změnila. Skladové vozy většinou zmizely a na nová auta se čeká v pořadníku.

„Marže na prodeji nových vozů se pohybují maximálně v jednotkách procent,“ dokresluje současný stav v autosalonech Vojtěch Opleštil z PwC, „rostoucím zdrojem příjmů je však pro prodejce vedle servisu také financování vozidel.“

Léty zaběhlé představy o nákupu nového auta se začaly měnit. Pomohla k tomu rozsáhlá reklamní kampaň „Škoda bez starostí“, kterou největší domácí automobilka upozorňovala na existenci operativního leasingu. Ten sice leasingové společnosti léta nabízejí, ale dosud jej využívaly jen firmy. Po vzoru Škody novinku zkoušejí také Volkswagen, Seat a Hyundai.

Operativní leasing znamená, že zákazník platí měsíčně fixní částku, ale auto na konci smluvního období nezíská do svého vlastnictví. Jeho výhodou je naopak fakt, že k pořízení auta nepotřebuje žádnou akontaci a neplatí ani za jeho údržbu. Smlouva s automobilkou je dvouletá a po jejím skončení může zákazník získat na další období znovu nové auto podle vlastního výběru. „Do konce letošního roku očekáváme více než tisíc klientů, což je číslo na horní hranici našich původních prognóz,“ říká Tomáš Kubík z oddělení komunikace mladoboleslavské Škody. Operativní leasing nabízí automobilka teprve od června a každý týden registruje průměrně 53 nových klientů. „Ale skutečně významné je to, že se jedná o úplně nové zákazníky, kteří u nás auta dosud nekupovali,“ říká Tomáš Kubík.

Zatímco až dosud byl vztah Čechů k autu téměř bez výjimky majetnický, situace se podle poradenské firmy PwC začíná měnit. „Roste počet lidí, kteří nepotřebují automobil vlastnit, chtějí ho pouze využívat,“ říká Vojtěch Opleštil. Podle něj dorůstá mladá generace, pro kterou vlastnictví není důležité. Ale operativní leasing si kupodivu získává i skupinu starších motoristů, kteří byli v minulosti zvyklí se o své letité auto starat vlastními silami doma v garáži, což jim v současné době už ani deset let stará auta s jejich vyspělou technikou neumožňují.

Také Volkswagen začíná nově testovat možnosti operativního leasingu pro soukromé osoby, zatím však pouze s jediným modelem. „Začínáme s operativním leasingem pro naši nedávnou novinku Golf Sportsvan a na základě odezvy ze strany zákazníků uvidíme, zda je pro tento typ pořízení a provozování vozu potenciál na trhu. Při dostatečně velké poptávce budeme nabídku postupně rozšiřovat,“ říká Martin Březina z divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika.

Službu nyní nabízí i Hyundai, také jeho nabídka však neplatí pro všechny modely. V nabídce nechybí třeba oblíbené SUV Santa Fe, ale třeba populární model i30 je k mání jen ve verzi kombi. To operativní leasing od Seatu není omezen na jediný model a tuzemský ředitel značky Aleš Novák věří, že se nový model financování postupně uchytí. „V naší národní povaze je poměrně hluboko zakořeněná touha věci vlastnit, na druhou stranu na vyspělých automobilových trzích je takový model řešení individuální mobility běžný i u soukromé klientely.“

 

Náročný český zákazník

Češi auta letos nejen více kupují, jsou k nim také rok od roku náročnější. Obrazně řečeno, trh přeskočil o třídu výše. Před deseti lety při vstupu do EU byla nejprodávanějším vozem fabia, dnes je to octavia. Přesun prodejů k větším autům potvrzují i výsledky druhé nejprodávanější automobilky Hyundai, také u ní má větší i30 na českém trhu náskok před menším i20. V desítce nejprodávanějších modelů v Česku si drží dobrou pozici další ze zástupců podobné třídy, VW Golf. Stejně mezi renaulty vede mégane či u seatů leon. Mezi fordy sice vládne menší fiesta, ale focus se jí skoro vyrovná.

Z pohledu prodejců prošel český zákazník za posledních deset let pozoruhodným vývojem. „Především přichází do autosalonu velmi dobře připraven. Díky internetu si zjistí o voze veškeré informace a někdy má i vyškolený prodejce co dělat, aby v přívalu jeho znalostí obstál,“ říká Radek Donner. Ale i když zákazník klade na prodejce mnohem vyšší nároky než kdysi, celkově vnímá trend vývoje zákaznického vkusu pozitivně. „Před deseti lety málokdo řešil bezpečnostní výbavu. Hlavně aby auto mělo litá kola a zatmavená skla, případně spoiler,“ trošku karikuje tehdejší požadavky. Dnes taková efektní vylepšení auta málokoho zajímají, zákazníci chtějí komfort a bezpečnost.

Příklon zákazníků k většímu komfortu potvrzuje i Radka Matthey z Peugeotu. „Před deseti lety si zákazníci objednávali klimatizaci takřka výhradně k dražším a větším modelům, dnes si auto bez klimatizace nikdo nekoupí.“ Drtivá většina zákazníků francouzské automobilky si podle Matthey pořídí vůz ve střední nebo nejvyšší nabízené výbavě, zatímco nejlevnější verzi výbavy zvolí jen šest procent z nich.

Ačkoliv to může vypadat, že nároky českých motoristů začínají konečně odpovídat západoevropským zvyklostem, rozdíly tu stále ještě existují. Zatímco zástupce prosperující střední třídy na západ od našich hranic si kromě auta pro rodinu může dovolit další vůz pro radost, jeho český protějšek žádá takové auto v jediném univerzálním exempláři. „V Česku se neuvěřitelně dobře prodává sportovní Octavia RS. Ale s praktickou karoserií kombi a úsporným naftovým motorem, což na první pohled nemusí dávat smysl,“ říká Radek Donner.

Poněkud specifický je i vkus Čechů kupujících auta luxusních značek. Zatímco pro mnichovské BMW je už dlouhá léta stěžejním modelem kombík střední třídy řady 3, v Česku je letos nejprodávanějším bavorákem rozložité SUV řady X5, následované limuzínou a kombi řady 5.

Smysl pro univerzálnost projevují čeští zájemci i o vozy značky Mini. Kdo by odhadoval, že nejúspěšnějším modelem nutně musí být novodobá interpretace původního hatchbacku z pera Aleka Issigonise, byl by úplně vedle. Přesně 57,5 % Čechů si totiž letos přišlo pro přifouklou karoserii crossoveru Countryman s pohonem všech kol.

 

Národ 4×4

A právě ve volbě pohonu 4×4 patří u některých značek Češi k naprostým rekordmanům. Například BMW prodává v ČR 80 % vozů s pohonem všech kol xDrive, Audi pro svůj systém Quattro hlásí více než tříčtvrtinový podíl.

Vedoucí divize Audi v Česku Thomas Otter říká, že podíl quattra je u vozů prodaných v Česku vyšší, než je tomu v alpských zemích. S tím souvisí i úspěch kompaktního SUV Audi Q3, které je hned po modelu A3 Sportback nejprodávanějším zástupcem značky na českém trhu.

Zatímco český trh s osobními vozy zaznamenal za prvních devět měsíců letošního roku osmnáctiprocentní přírůstek, prodeje v zemích EU a EFTA (EFTA je Evropské sdružení zemí volného obchodu, kam v současné době patří Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko) stouply za stejné období v průměru jen o 5,89 %.

Výroba aut v Česku však rostla výrazně rychlejším tempem, než by odpovídalo evropskému zájmu. Koncem září dosáhla podle údajů Sdružení automobilového průmyslu 960 000 vozidel, což je o 12,74 % více než za stejné období loňského roku.

Hlavní zásluhu na tom má domácí Škoda, která se na evropském trhu stala značkou s nejvyšším absolutním nárůstem prvních registrací. Mladoboleslavská automobilka prodala na unijním trhu celkem 443 090 aut, což je o 69 194 vozů víc než za stejné období loňského roku.

Procentuálně největší přírůstek zaznamenal letos model Rapid (+134 %), nejdůležitějším prodejním artiklem Škody však i nadále zůstává octavia, která zde tvoří přibližně třetinu prodejů. Letošnímu vítěznému tažení škodovek v Evropě přitom ještě není konec, do statistik zatím nepromluvila nová generace fabie, která teprve nedávno vstoupila na trh. „V souvislosti s výrobou fabie plánujeme do mladoboleslavského závodu přijmout téměř 800 nových zaměstnanců, především do oblasti montáže, svařovny a logistiky,“ uvádí Tomáš Kubík.

Hyundai v Nošovicích a kolínská TPCA můžou skokový růst mladoboleslavské automobilce závidět. V závodě Hyundai, který produkuje čtvrtinu aut vyrobených v Česku, rostla letos výroba jen o 2,32 % a v Kolíně, s patnáctiprocentním podílem výroby, produkce dokonce klesla o 2,55 %. To však má souvislost s generační obměnou všech tří vyráběných modelů, a lze tak očekávat, že do konce roku také TPCA zaznamená mírný růst.

Sdružení automobilového průmyslu spočítalo, že zvýšený zájem o nová auta s sebou přinesl jen letos celkem 3 000 nových pracovních míst. Posily potřebovali nejen výrobci aut, ale i dodavatelské firmy, které vyvíjejí a produkují součástky pro automobilky po celém světě. Odvětví, které vytváří celou pětinu průmyslové výroby a exportu České republiky, má přitom i do příštího roku dobré vyhlídky, pokud jde o odhady podpořené optimismem z letošních výsledků. „Rizikem však zůstává na Východě eskalace rusko-ukrajinské krize, na Západě další slábnutí růstu, či dokonce pokles německé ekonomiky,“ uvádí k očekáváním Vojtěch Opleštil.

Návod, jak překonat horší časy, může dát příklad firmy Varroc Lighting Systems z Nového Jičína, jednoho z největších výrobců automobilového osvětlení na světě. „Ještě před krizí se nám podařilo významně diverzifikovat výrobu. Získali jsme zakázky od luxusních značek, a když pak přišla krize, náš podnik to výrazně nepostihlo,“ říká mluvčí firmy Kateřina Škopková. Pokles odbytu se totiž podle Škopkové týkal hlavně aut levných značek, zatímco luxusnímu segmentu se dařilo i nadále.

Z dlouhodobější perspektivy však není největším nepřítelem automobilek krize, ale sama Evropská unie. Ta počítá s tím, že automobily každého výrobce budou v roce 2021 vypouštět do ovzduší v průměru maximálně 95 gramů CO2 na sto kilometrů, což odpovídá spotřebě 3,6 litru nafty nebo 4,1 litru benzinu na sto kilometrů. Za každý gram navíc hodlá Unie výrobce zkasírovat o 95 eur, samozřejmě násobených počtem prodaných aut na jejím území.

Otázkou tak zůstává, kolik výrobců za takových podmínek bude chtít na evropském trhu dále podnikat. A také zda nabízené modely, do extrému odlehčené a mnohem častěji než dnes jezdící na zemní plyn a elektřinu, budou obyvatelé starého kontinentu s neztenčeným nadšením kupovat. •

 

 


 

Bílá vede

V Česku se nejlépe prodávají bílá auta

Téměř třetina (29,78 %) všech prodaných aut je bílých. Následuje červená (12,15 %), šedá (12,10 %) a modrá (10,78 %). Kdysi tak oblíbená stříbrná, kterou automobilky preferují na výstavách kvůli její schopnosti nejlépe vykreslit křivky karoserie, je až na sedmém místě s podílem pouhých 2,92 % procenta.

 

Přehled nejprodávanějších aut ve fotogalerii (snímky archivy firem).

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama