Auta jedou

9. listopadu 2014

Profimedia.cz

České firmy a domácnosti nakupují nové vozy tempem, které nemá obdoby. Odhady mluví o 185 000 osobních aut, loni jich přitom automobilky prodaly o dvacet tisíc méně. Ve srovnání s rokem 2004, kdy země vstoupila do EU, trh s novými auty vzrostl zhruba o třetinu. A dramaticky se proměnila i představa Čechů o tom, jak by jejich nové auto mělo vypadat.

Před lety přišly České dráhy s reklamním sloganem „Auta stojí, vlaky jedou“. Těžko říci, nakolik dnes jedou vlaky, a zrovna ty od státních drah. Co ale letos v Česku jede určitě, je výroba a prodej aut. A to tak rychle jako nikdy v historii.

Trh s novými auty je spolehlivým ukazatelem stavu hospodářství a nálad ve společnosti, tvrdí ekonomové. Je-li to skutečně tak, potom v roce 2013 vládla v Česku všeobecná mizerie. Po šesti letech nepřetržitého růstu se prodeje propadly o 10 000 kusů, zhruba na úroveň roku 2009.

Jenže zároveň se v loňském roce událo hned několik věcí, které pomohly trh s novými auty zase rozhýbat. Padla „vláda rozpočtové odpovědnosti“, která pravidelně přesvědčovala národ o nutnosti úspor. Centrální banka svým zásahem oslabila korunu a její guvernér Miroslav Singer povzbuzoval občany k nákupům příznačným tvrzením, že levněji už nebude. A konečně, německé hospodářství, na které je to české úzce navázáno, oznámilo po velmi hubeném růstu lepší vyhlídky.

Podle Vojtěcha Opleštila, automobilového experta poradenské firmy PricewaterhouseCoopers (PwC), je za skvělými výsledky letošního roku především větší optimismus nakupujících. „Pro domácnost představuje automobil zboží dlouhodobé spotřeby, které si mnohdy kupuje na úvěr. A to dělá jen v případě, že očekává, že se jí do budoucna bude dařit lépe nebo alespoň stejně dobře jako nyní.“ Firmy očekávají růst tržeb, zaměstnanci zase rostoucí platy. „K pozitivním očekáváním přispívají čísla z ekonomiky nebo i povzbudivá rétorika vlády,“ doplňuje Vojtěch Opleštil.

Smlouvání je minulostí

A tak navzdory poklesu koruny, který většinu aut prodražil, Češi začali ve velkém nakupovat. Zvýšený zájem zaznamenaly jako první autosalony. „Letos nám prodeje vzrostly, troufám si tvrdit, o desítky procent,“ říká Radek Donner, obchodní ředitel pražské společnosti NH Car, která prodává značky Škoda, Volkswagen, Fiat a Kia. Větší prodej aut se už projevuje ve vztazích prodejců a zákazníků. „Hlavně v posledních letech měli lidé pocit, že pokud si v autosalonu nevyjednají nějakou superslevu, budou za hlupáky,“ říká Radek Donner s tím, že letos se situace změnila. Skladové vozy většinou zmizely a na nová auta se čeká v pořadníku.

Podpořte Reportér sdílením článku