Nechci jen počítat do tří... Čím zaujmout nadané děti

Post Image

Nechci jen počítat do tří... Čím zaujmout nadané děti

Play icon
16 minut

foto Tomáš Binter

Jsou to žáci a žákyně prvního stupně základní školy, ale na hodinách detailně rozebírají vědecké otázky neuronů či geometrii v architektuře. Nadané děti potřebují podněty a prostor pro zvídavost – a taky zažít, že někdo další je stejný jako ony. Zejména kvůli tomu vznikla Badatelská akademie, za níž stojí učitelka, lektorka a taky máma dvou nadaných synů Dana Hádková. Několikrát do roka stráví děti z různých škol vždy jeden týden spolu – a bádají.

Je úterý dopoledne a v podkroví Severočeské vědecké knihovny v Ústí nad Labem zrovna svačí čtrnáct dětí. Občas tu prolétne papírová vlaštovka, pár kluků něco řeší v rohu místnosti, někdo má na stole otevřenou knihu s názvem Nezkreslená věda, zrovna u kapitoly o imunitě.

Některé děti jsou přímo z Ústí nad Labem, jiné přijely z Litoměřic, kde Badatelská akademie v roce 2019 vznikla, jsou tu ale i účastníci z Prahy, jeden přijel dokonce z Uherského Hradiště, vzdáleného tři sta šedesát kilometrů.

Všichni chodí na první stupeň základní školy, nejmladšímu je osm, nejstaršímu jedenáct let. Jedno dítě přeskočilo pátou třídu. Dalšímu se nedaří začlenit do školního kolektivu, spolužáci mu dávají najevo, že je „divný“. „Je velmi nedůvěřivý a tady se pomalu začíná aklimatizovat, přestože je s námi už potřetí nebo počtvrté,“ říká lektorka Olga Himelsbergerová. Další dívka má ve škole vlastně jen jeden problém – nudí se. A pak je tu kluk, který po vystřídání několika základních škol skončil ve třetím ročníku v domácím vzdělávání, které mu vyhovuje, ale zároveň se tím prohlubuje sociální distance.

Přestávka končí a děti si sedají na zem do kruhu. „Jmenuju se Marie Lukešová a jsem praktická lékařka z Třebenice, takže jsem vlastně taková doktorka ze vsi,“ zazní na úvod.

Tento týden je v Badatelské akademii ústředním tématem mozek, konkrétně dneska se budou bavit o nervovém systému.

Podpořte Reportér sdílením článku