Logo

Druhá vlna EET: drsný závod s časem

Ministr financí Andrej Babiš kontroluje zavádění elektronických pokladen, prosinec 2016.

Profimedia.cz

Od března začíná druhá fáze ostře sledované, často kritizované a státem silně prosazované elektronické evidence tržeb. Zapojit se má obrovské množství podnikatelů, kteří na to mají kriticky malé množství času. Zčásti, minimálně u e-shopů, také vinou státu.

Na počátku letošního února se v jeden den sešla dvě důležitá sdělení od daňových úřadů. To první říkalo, že Generální finanční ředitelství stanovilo, jak má probíhat elektronická evidence tržeb u e-shopů, v tom druhém oznamovala Finanční správa, že kontroly přitvrzují.

Obě tato sdělení předznamenala druhou a patrně nejmohutnější vlnu spouštění elektronické evidence tržeb. Od 1. března se má týkat všech obchodníků, tedy jak maloobchodu, tak i velkoobchodu, jak obchodů klasických, tak i těch internetových. Podle odhadů by měla tato vlna zasáhnout 200 000 až 300 000 obchodníků – to je zhruba šestkrát více, než tomu bylo v prosinci u restauratérů a hoteliérů. Velká většina těch, kterých se toto nařízení má týkat, ještě ani v prvním únorovém týdnu nezapočala s přípravami. „Měli jsme představu, že obchodníci jsou zvyklí plánovat a na EET se připraví v předstihu. To se ale nepotvrdilo a náběh je v podstatě stejný jako před první vlnou. Rozdíl je ale v tom, že se týká mnohem většího počtu subjektů,“ říká Hynek Pášma ze společnosti Smart Software, která provozuje systém Markeeta.

Druhou vlnu EET tak mohou provázet jisté zmatky, a to za situace, kdy státní úřady už prý nebudou tak benevolentní jako při úplném startu. Jak se zmatkům vyhnout? Nejprve je potřeba zjistit, zda se obchodníka letošní březnová evidence týká. U drtivé většiny je odpověď jasná: ano. Jsou zde ovšem hraniční případy, jako je třeba prodej pouze vlastního zboží, pak by měl obchodník spadat do kategorie „podniková prodejna“, na niž se bude tato povinnost vztahovat až za rok.

Nápovědu mohou poskytnout stránky www.jaknaetrzby.cz, kde podnikatel zadá IČO a hned se dozví, do jaké fáze evidence tržeb spadá. Pokud chcete mít absolutní jistotu, můžete svůj finanční úřad požádat o takzvané závazné posouzení. Za tisícikorunový poplatek pak žadatel získá oficiální posouzení toho, zda a od kdy pro něj evidence platí. Je však třeba počítat s tím, že vydání stanoviska může pár dnů trvat.

Dalším krokem je pak registrace do systému. Ta má několik kroků, podrobně ji popisujeme v boxu na následující dvoustraně. I zde je však potřeba počítat s tím, že celý proces nevyřídíte za pár minut, ale za několik dnů.

Nečekat, nespoléhat

Podpořte Reportér sdílením článku