Volvo EX90: Vrchol bezpečnosti i udržitelnosti

Volvo

12. března 2023

Advertorial

Nejnovější model švédské značky Volvo nese označení EX90. Sedmimístné plně elektrické SUV zajistí dojezd až 600 kilometrů a je nabité moderními bezpečnostními technologiemi, včetně laserového senzoru lidar, schopného zaregistrovat člověka na silnici na vzdálenost 250 metrů.

Volvo EX90 je novou vlajkovou lodí značky a jako takové nabízí řadu „nej“ ve všech ohledech. Jeho design navazuje na oblíbenou „devadesátku“, je ale výrazně futurističtější. Například typické poznávací znamení – přední světlomety se siluetou Thorova kladiva – využívají technologie LED pixelů, kterých je celkem 1,3 milionu a jsou sdružené do několika bloků, které se umějí pohybovat a na základě instrukcí z kamer sledujících okolí vozu i přizpůsobovat. Jednotlivé sekvence se spouštějí a vypínají podle toho, aby například neoslnily jiné řidiče.

Čidla hlídají dítě ve voze

U švédské značky je samozřejmě stále na prvním místě bezpečnost. Cílem automobilky je zabránit všem fatálním nehodám ve vozech Volvo a k tomu pomáhá nová generace bezpečnostních prvků nového modelu EX90. Jeho vnější a vnitřní senzorické technologie vytvářejí kolem vozu a jeho posádky pomyslný ochranný štít. Souhra řady kamer, radarů a laserového senzoru lidar propojených s centrálním „mozkem“ Nvidia Drive s vlastním softwarem automobilky umožňuje sledovat okolí v reálném čase v rozsahu 360°. Ve dne i v noci tak vůz zaregistruje jakýkoli předmět (i černou pneumatiku na černé silnici na 120 metrů) nebo člověka (toho až na 250 metrů) v dostatečném předstihu. Celou soustavu doplňuje pět radarů, osm kamer a 16 ultrazvukových snímačů.

Plně elektrické sedmimístné SUV je navrženo tak, aby porozumělo svému okolí i svému řidiči. Navíc bude díky průběžnému učení se z nových dat a pravidelným bezdrátovým aktualizacím softwaru over-the-air stále chytřejší a bezpečnější. A také vůbec prvním modelem značky připraveným pro budoucí autonomní řízení bez nutnosti dozoru řidiče.

Další novinkou je vnitřní radarový systém, který pomáhá předejít bohužel ne tak vzácným situacím, kdy by nedopatřením zůstalo ve voze zavřené dítě nebo domácí mazlíček, což zejména v letních parnech může představovat jejich ohrožení. Senzory rozmístěné po celé kabině včetně zavazadlového prostoru rozpoznají sebenepatrnější pohyb, třeba i jemné dýchání batolete, a těsně před zamčením vozu na to upozorní. Eventuálně se spustí klimatizace, aby zajistila příjemnou a bezpečnou teplotu do návratu roztržitého dospělého.

Pomáhá parkovat i řídit

Rozsáhlá sada senzorů a kamer má za úkol nejen zvýšit bezpečnost, ale být ku pomoci také při řízení a v budoucnu usnadnit přechod k systémům autonomní dopravy. Data ze snímačů proto mohou koordinovat činnost světel, ale také zlepšovat plynulost jízdy – v kombinaci s navigací dokáží autu dávat online informace o vozovce, takže vůz může rychlost přizpůsobovat zatáčkám. Je připraven i doporučit, do kterého pruhu se zařadit či zda je bezpečné a účelné předjet předchozí auto.

Odtud už není daleko k plně autonomní jízdě. Zpočátku třeba jen při parkování bez řidiče uvnitř, ale s jeho „dálkovou instruktáží“ přes mobilní telefon. S tím souvisí fakt, že Volvo EX90 bude permanentně online připojeno buď k síti 5G, nebo alespoň ke 4G. To podmiňuje vzdálené aktualizace softwaru vozu. S jeho průběžnými vylepšeními se pak bude zdokonalovat třeba řidičský asistent nebo optimalizace dobíjení a dojezdu.

EX90 bude podporovat nový mapový systém Google HD, který má umožnit mnohem detailnější informace o silničním provozu a okolí, v němž se auto bude pohybovat. Volvo EX90 tak získá data z prvotřídní senzorické sady s přesnými lokalizačními daty systému Google a s jeho informacemi o jízdních pruzích, což usnadní fungování systémů částečně autonomního řízení, jako jsou asistent pro změnu jízdního pruhu a pokročilý asistenční systém řidiče Pilot Assist.

Elektrizující dynamika a luxus

Neustálý technologický vývoj udělal z Volva EX90 něco jako počítač na kolech. Řídicí jednotka vozidla funguje na čipu Nvidia Xavier s rychlostí zpracování informací 30 bilionů operací za sekundu, základní počítač pro autonomní řízení pracuje na čipu Nvidia Orin s rychlostí zpracování informací 250 bilionů za sekundu. Software ovládá výkon vozu: akumulátor disponuje kapacitou 111 kWh, ovšem o tom, jak rychlé a dynamické auto bude, rozhoduje počítačový program. Takže obyčejnější verze Twin Motor má výkon 300 kW a z nuly na „stovku“ se rozjede pod šest sekund, zatímco Twin Motor Performance (vybavený totožnou baterií a dvojicí elektromotorů) poskytuje výkon 380 kW a na 100 km/h se dostane za méně než pět sekund.

Volvo EX90 je kompatibilní i s bezdrátovým rozhraním Apple CarPlay nebo Android Auto. Dokonalý smyslový požitek pak zajistí audiosystém Bowers & Wilkins s technologií Dolby Atmos a reproduktory integrovanými v hlavových opěrkách.

Soužití s Volvem EX90 usnadňuje aplikace Volvo Cars pro chytré telefony nabízející jeden přístupový bod k široké škále služeb a funkcí, od vyhledání nejbližší veřejné nabíjecí stanice po odemknutí vozu pomocí bezklíčkového přístupu (díky technologii „telefon jako klíček“ lze vůz automaticky odemknout i mobilním telefonem – stačí se s ním přiblížit k vozu).

Auto jako součást ekologické domácnosti

Na modelu EX90 navíc Volvo jasně demonstruje svůj posun od vnímání automobilu coby čistě přepravního prostředku. Baterie vozu totiž dokáže proud nejen přijímat, ale díky možnosti tzv. obousměrného nabíjení také dodávat energii domácím spotřebičům nebo se po odpojení od sítě stát mobilním akumulátorem. To umožní nabíjet vůz v době, kdy jsou poptávka po elektřině a také její cena nízké, a uložit si získanou energii na později.

A to nejen pro jízdu, ale třeba i pro napájení různých spotřebičů (třeba při vaření v přírodě či dobíjení elektrických přístrojů na cestách), či dokonce pomoc jinému elektromobilu. Do budoucna se počítá i s integrací inteligentního systému pro řízení spotřeby energií v domácím systému, jehož centrální částí a hlavní baterií bude právě auto.

Na tom všem Volvo pracuje v rámci svého závazku udržitelnosti a uhlíkové neutrality do roku 2040. Ten se promítá i do toho, jaké materiály využívá ve svých vozech – vznikla tak zcela nová úroveň luxusu, která nepotřebuje problematické zdroje ani zvířecí kůži pro interiér, aby si zachovala svůj skandinávský původ a příjemný komfort „obývacího pokoje“. Volvo EX90 by tak mohlo být v tomto ohledu výkladní skříní značky. Na loketní či záhlavní opěrce se uplatnil nový materiál Nordico, vyvinutý z recyklovaných PET lahví a biomateriálů ze švédských a finských lesů. Dekorativní obložení interiéru je vyrobeno ze dřeva s certifikátem FSC, čalounění sedadel zase obsahuje eticky získávanou vlnu. Výplň dveří a horní část přístrojové desky tvoří polyuretan na vodní bázi, koberečky jsou z regenerované příze.

Celkově se zvýšil podíl recyklátů, aby se co nejvíce omezilo využívání primárních zdrojů. Kromě už zmíněných „petek“ našlo v každém voze využití téměř 50 kilogramů dalších znovuvyužitých plastů a biomateriálů, například 100% recyklovaného polyesteru či 100% regenerované polyamidové příze (z vysloužilých rybářských sítí). A recyklovaná je z 15 procent i ocel, která se využívá pro konstrukci těla vozu.

Podpořte Reportér sdílením článku