Kamenný obchod v mobilu

15. února 2015

I do klasických obchodů přichází digitální éra a pravidla, která známe z webu. Když si bude člověk prohlížet zboží u regálu, dostane okamžitě do mobilního telefonu další informace o jeho výhodách či o slevě. Signál přijde od zařízení v obchodě, které se jmenuje beacon – majáček.

Tak už to nějakou dobu chodí: nakoupíte něco on-line a pak vás ještě nějakou chvíli pronásledují bannery s nabídkami stejného zboží. Nebo zmíníte nějaké zboží v e-mailu a Google vám je začne při vyhledávání nabízet.

Připravte se, že teď vás něco takového dostihne také při nakupování v kamenných obchodech. Postarají se o to majáčky, anglicky beacons, rozmístěné v obchodech – které si všimnou i toho, když se u nějakého výrobku jen krátce zastavíte.

Návrat tradičních obchodů?

Tradiční den gigantických slev amerických e-shopů, takzvané Cyber Monday (kybernetické pondělí, jak zní obvyklý překlad), vydělal loni obchodníkům přes dvě miliardy dolarů. Také české e-shopy hlásí každoročně nárůst tržeb ve dvouciferných procentech – zákazníci a s nimi i obchodníci odcházejí v rozvinutých zemích světa na internet a volí nakupování z pohodlí svého domova. Ale jak se zdá, tradiční obchody čeká minimálně v USA renesance či přinejmenším pokus o ni. Alespoň podle technologických firem v Silicon Valley, které chtějí do nakupování v kamenných obchodech zavést pravidla, jež zatím známe jen z webu.

O digitalizaci tradičního prodeje a jiných služeb se mají postarat malé krabičky rozmístěné v prostorách prodejny, muzea, stadionu nebo konferenčního sálu, které jsou schopné pomocí moderní verze technologie Bluetooth LE komunikovat s chytrými telefony a spotřebovávat přitom minimum energie. Aplikace v telefonech pak tyto signály dokážou propojit s reálným světem, přesně určit polohu a vzdálenost telefonu od majáčků, a to s přesností na centimetry (což při využití tradiční GPS není speciálně uvnitř budov a pod zemí možné). Na rozdíl od technologie známé v Evropě třeba z bezdotykových plateb kartou (technologie nazývané NFC – Near Field Communication) je dosah amerických majáčků až padesát metrů. Ve spojení s aplikací tak telefon může signály z majáčků překládat do smysluplných informací a služeb, které se mohou v tu chvíli uživateli hodit. Může to být informace o zboží, u kterého zákazník s mobilem právě stojí, instrukce, kudy se dostat k nejbližším WC, nabídka slevy, možnost rovnou zaplatit nebo informace o exponátu, na který se právě dívá. Šíře využití je téměř neomezená a záleží na obchodnících a vývojářích, jak majáčky promění ve vyšší tržby. Přičemž vyšší tržby nemusí být jediným cílem jejich využití: může jít třeba jen o vytvoření bližšího vztahu se zákazníkem.

Aby váš telefon mohl poslouchat a vysílat signály z majáčků a do nich, musíte to samozřejmě nejprve schválit. Pak už vás čeká něco podobného, co se dá zažít s oblíbenými věrnostními kartami: majáčky v obchodě jsou vlastně potomky věrnostních karet, ale umějí toho mnohem více. Zákazník za odměnu v podobě slevy nebo jiné výhody odevzdá obchodníkovi data, co kupuje, kudy chodí, co si prohlíží, čeho cenu sleduje, kolik utrácí, jak platí, jestli se vrací, za jak dlouho a tak dále… Obchodníci, kteří již v USA a západní Evropě s beacony experimentují, vidí jejich potenciál hlavně v možnosti vytvářet si bližší vztah s loajálními zákazníky a přimět je k tomu, aby si zboží, o které projeví zájem, skutečně koupili.

Podpořte Reportér sdílením článku