Alžběta Josefy: od hudby k malbě
LidéNejtalentovanější české umělce, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně vybírá magazín Reportér ve spolupráci s The Chemistry Gallery.
Nejtalentovanější české umělce, které se vyplatí sledovat, pro vás pravidelně vybírá magazín Reportér ve spolupráci s The Chemistry Gallery.
Ačkoli sochařství i malířství dominují muži, na špičce obou disciplín se pohybuje několik výrazných umělkyň, jejichž pozice je nezpochybnitelná. Na české malířské scéně je jednou z nich Alžběta Josefy.
Akademii výtvarných umění v Praze absolvovala v roce 2013, její zatím největší úspěch však přišel už o dva roky dříve: šlo o účast na výstavě Ein Tanz v galerii Hangar-7 v rakouském Salcburku. Tato galerie, kterou provozuje společnost Red Bull, představovala v rámci série výstav HangART7 vždy reprezentativní výběr autorů střední a nejmladší generace z jedné konkrétní země. Díla vybírali kurátoři z vídeňského dokumentačního centra pro současné umění Basis Wien – a do české přehlídky zařadili vedle již známých autorů také Alžbětu Josefy, tehdy ještě studentku.
Právě díky této výstavě se její díla dostala do několika zajímavých rakouských soukromých sbírek včetně rozsáhlé sbírky majitele Red Bullu Dietricha Mateschitze.
Cena Anděl
Malířka narozená roku 1984 prošla ateliérem klasických malířských technik Zdeňka Berana a zároveň ateliérem Michaela Rittsteina, kterému vévodí rozvolněnější expresivní realismus. Při práci na obraze má vždy na paměti nějaký abstraktní tvar, kterému se během malby snaží dát formu. Pro zobrazení si ráda vybírá okamžiky před nebo po vrcholu nějaké situace: tímto způsobem se jí daří znázornit dramatické pocity a situace, ačkoliv její pozornost je zaměřena nikoliv na hlavní scénu, ale za jeviště. „Vytvořím obraz nějakého objektu. Nabídnu divákovi pohled na něj. Snažím se ale, aby jasnost toho, co to je, nebyla okamžitá. Nechávám prostor pro to, aby zaváhal, co to je. Byť jen na moment – zcela jasně neví. A to je pro mě klíčové. Mozek si po chvíli asociuje, co to ,skutečně‘ je. Ta chvilka váhání je pro mne ale podstatná. Alespoň na moment osvobodit vnímání ze zaběhlého pojmového uvažování,“ říká sama umělkyně.
Své obrazy tvoří vždy v sériích; každá ze sérií přitom navazuje na tu předchozí. K obrazům někdy píše i vlastní texty, v čemž vychází ze své bohaté hudební zkušenosti. Dnes již bývalá členka skupin Gothart a Braagas je totiž dvojnásobnou spoludržitelkou hudební ceny Anděl za nejlepší žánrové album v kategorii world music (Tapas 2009 a Yallah! 2014). S hudbou však na podzim 2014 na vrcholové úrovni skončila, protože se chtěla plně soustředit na malbu. Za znamení, že jde o správné rozhodnutí, považovala i fakt, že měla minulý rok všechny tři bubny (jedny z nástrojů, na které hrála) zničené.
Ačkoli se přechodu pouze k malířství bála, brzy se jí začalo dařit. Nachází odezvu u diváků a nemusí malovat zakázky. Svou sérii Druhá pozornost vystavovala letos na pražském veletrhu umění Art Prague, nyní se účastní výstavy Tvář Plzně, která je součástí projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Nedávno ji oslovila Národní galerie v Praze, aby se účastnila projektu After Rembrandt: v jeho rámci byla, spolu s dalšími třemi malíři, vyzvána k umělecké reflexi obrazu Učenec ve studovně, jediného Rembrandtova díla na území České republiky, které se po roce restaurování vrací zpět do Šternberského paláce. Její nejnovější obraz tak bude vystaven v prostorách Národní galerie naproti Rembrandtovu obrazu.
Autor je vlastník a ředitel The Chemistry Gallery, galerie zaměřené na prezentaci současných mladých umělců. www.thechemistry.cz.
Akryl na plátně; 140 × 110 cm; 2011
Obraz ze série Maiko (které jsou celkem čtyři) byl součástí výstavy Ein Tanz v salcburské galerii Hangar-7 – ta v roce 2011 představila jak etablované, tak v té době ještě neznámé české malíře. Na tématu maiko, učednice na gejšu, přitahovala Alžbětu Josefy symbolika determinace člověka kulturou a tradicí a možnosti lidské kultivace prostřednictvím hudby, poezie, mluveného slova či tance. Otočení postavy zády má potlačit evropský pohled na individualitu a více tak akcentovat asijské téma. Obrazy ze série Maiko jsou ve sbírce spolumajitele Red Bullu Dietricha Mateschitze a v dalších sbírkách v Česku a v Rakousku.