Hra z budoucnosti nebo falešné slevy. Česká spořitelna mění způsob finančního vzdělávání
30. června 2025
30. června 2025
foto: Česká spořitelna
Často už platí kartou nebo mobilem, ale ne vždy vědí, co peníze opravdu znamenají. Finančně gramotných se totiž v Česku cítí jen třicet procent mladých lidí. Projekt Skoala od Nadace České spořitelny se snaží tento stav změnit. Digitální platforma nabízí učitelům lekce, které dětem podávají finanční gramotnost srozumitelně a zábavně způsobem, třeba formou hry nebo kvízu. Ukazují, jak nenaletět falešným slevám, jak pochopit investice, ale třeba i jak se orientovat v běžném finančním životě, říká ředitelka nadace Dana Brandenburg.
Koncem loňského roku jsme s agenturou IPSOS dělali průzkum mezi mladými lidmi ve věku 15 až 25 let, abychom zjistili, jak jsou na tom s finančním zdravím a znalostmi. Výsledky potvrdily, že je opravdu co zlepšovat. Téměř čtyřicet procent dotázaných zhodnotilo svou úroveň finanční gramotnosti známkou tři a horší. Přitom 83 procenta z nich už se s výukou finanční gramotnosti nějak setkalo. Jenže to, co dostávají ve školách, často nestačí – studenti by si přáli hlavně častější a praktičtější výuku. Přestože je finanční gramotnost součástí rámcových vzdělávacích programů už od roku 2013, školy k tomu přistupují velmi rozdílně. Většinou to nejsou ani samostatné předměty, spíš projektové dny, nárazové hodiny nebo besedy s odborníky. Což je fajn, ale nevede to k systematickému zlepšení a k tomu, aby se studenti cítili v těchto tématech sebevědomí.
Už 10 let vám přinášíme pravidelnou dávku potěšení z objevování nových pohledů na svět. Prozkoumejte naši nabídku.
Děti samy vědí, že nerozumí finančním tématům úplně dobře. Z průzkumu vyplynulo, že za finančně gramotné lze označit pouze třicet procent mladých. Zajímavé je, že míra sebevědomí i objektivních znalostí je výrazně vyšší u chlapců a potom až mezi mladšími lidmi ve věku 21 až 25. Do osmnácti let tak mladí moc finanční otázky neřeší a spoléhají spíš na rodiče. Zájem přichází často až s osamostatněním, když si hledají bydlení, první práci nebo řeší smlouvy. Teprve tehdy začnou aktivně vyhledávat informace. Průzkum také odhalil, které oblasti jsou pro mladé největším problémem.
Rizikovost investičních produktů, uzavírání smluv online nebo orientace v kryptoměnách. Výrazné rezervy se ukázaly i u tak základních věcí, jako je spořicí účet.
V Nadaci České spořitelny vnímáme vzdělávání jako klíč k budoucnosti. Už několik let se snažíme pomáhat školám měnit výuku tak, aby odpovídala realitě dnešního světa. Děti v současnosti čelí jiným výzvám než naše generace, proto potřebují i jiný typ přípravy. Nestačí jim jen předávat informace, je třeba rozvíjet dovednosti, které jim umožní obstát v rychle se měnícím světě. Proto jsme vytvořili nástroj, který za nás představuje ideální cestu k moderní a hravé výuce, která by mohla děti opravdu bavit. Využívá totiž naplno digitální nástroje, což je prostředí, které je současným dětem přirozené a které je víc do výuky vtáhne a zapojí.
Mezi nejoblíbenější lekce na platformě patří téma falešných slev – konkrétně metodika „Marketingové kejkle“, která učí studenty rozpoznat triky obchodníků a nenechat se nachytat na zdánlivě výhodné nabídky. Právě tohle téma má u mladých velký ohlas. Celou platformu pravidelně analyzujeme a sledujeme, co učitele zaujalo a jaká témata se ve výuce nejvíc osvědčují. Obsah je rozdělen do tří hlavních okruhů. První z nich, Spotřebitel, se věnuje orientaci ve světě plném nástrah. Učitel s dětmi řeší, jak nenaletět šmejdům, jak uplatnit svá práva nebo rozpoznat rizikové situace. Druhý blok se soustředí na osobní a rodinné finance – tedy jak si naplánovat rozpočet, vybrat si profesi nebo se připravit na podnikání. A třetí, určený spíše starším studentům, přibližuje finanční prostředí a jeho fungování. V něm se děti naučí, jak fungují finanční instituce, banky, co a jak ovlivňuje tok peněz v ekonomice a tak dál.
U zmíněné lekce Marketingové kejkle se děti učí rozpoznat, kdy je sleva u produktu zavádějící. Jestli je cena opravdu výhodná, nebo je to jen trik obchodníka. Stejně tak probíráme i základy investování. Snažíme se dětem ukázat, že pokud začnou investovat brzy, mohou si výrazně pomoct do budoucna. Studenti se učí chápat časový horizont investice a její vliv na finanční zdraví v dospělém životě.
Podpořte Reportér sdílením článku
Nejvíc jí baví rozhovory se zajímavými lidmi.