Lipensko svolává cyklisty všeho věku i vyznání
25. června 2025
Advertorial25. června 2025
Advertorialfoto: lipno.info
Hustá síť tras rozdělených podle náročnosti a terénu pro kola s elektrickým pohonem i bez něj. Aplikace s plánovačem a asistenční službou pro případ defektu, nepřízně počasí či úrazu. Karta jménem Lipno.pass, která platí i pro přívozy, lanovky a vlaky… To jsou některé z novinek, kterými Lipensko láká příznivce rodinné cyklistiky i vyznavače horských či silničních speciálů. K tomu důraz na udržitelnost: „Chceme, aby se tady člověk úplně obešel bez auta,“ zní od největší vodní plochy v Česku.
Výletní loď pojmenovaná po spisovateli Adalbertu Stifterovi ukrajuje poslední úsek plavby. Šumavské vrcholy na obzoru halí dešťová mračna, na hladinu jezera však dopadají paprsky slunce. Lipenská nádrž připomíná v okolí Frymburka spíš řeku – z břehu na břeh by tu v pohodě přeplaval i průměrný plavec. Zároveň krajina působí nezabydleně: lesy, louky, tu a tam pár stavení nebo kostel. Což je pro některé návštěvníky překvapení, vzhledem k pověsti Lipna jako rekreačního lunaparku.
Frymburské molo se zhoupne a kromě desítek lidí putují na břeh i bicykly. Chystáme se do okolních kopců s profesionálním cyklistou Richardem Gasperottim. Seznam jeho úspěchů je dlouhý, například se jako první Evropan zúčastnil nejnáročnějšího freeridového závodu světa Red Bull Rampage. Dnes „Gaspimu“ táhne na padesátku. Vede ke mně špičkové horské elektrokolo. Vyrážím si ho vyzkoušet na asfaltce podél břehu.
Pak se spolu s dalšími shlukneme na návsi. Zazní výklad, jak zacházet s „přípomocí“, jak se říká elektropohonu. „Nezapomínejte přehazovat!“ zní základní rada. Začátečníci totiž často chybují – spoléhají na výkon motoru a neudržují kadenci šlapání ve vyšších obrátkách. Pak se ovšem rychleji vybíjí baterie.
Pro terény s prudším sklonem Gaspi doporučuje nižší posez, ukazuje nám tedy páčku ovládající teleskopickou sedlovku. Díky ní lze snadno změnit výšku sedla i během jízdy. Poslední rada se týká brždění: „Mačkejte obě páky najednou. Takhle těžký stroj nezastavíte, když budete používat jen zadní brzdu.“
Stoupání do šumavských krpálů na elektrokole je opojné a obejde se bez větší námahy. Problém však nastává v korytě plném bahna, kořenů a balvanů. Stačí, když první jezdec zpomalí – a had začátečníků za ním musí udělat totéž. Za chvíli už všichni stojíme.
Rozjet se do prudkého svahu vyžaduje dovednost, kterou většina z nás nemá. Kromě snížení sedla a přenesení těžiště, aby se elektrokolo nesplašilo a nepostavilo na zadní, je třeba zmáčknout obě brzdy a pomalu je pouštět. „Je to spíš jako na krosové motorce,“ vysvětluje Gaspi, a než to dořekne, jednomu z nás kolo vyletí zpod zadku a zamíří si to do lesa, kde u prvního stromu lehne na bok.
Útrapy z náročného terénu přehluší další zážitek: jízda po takzvaném singletreku, což je jednosměrná trať z kopce, široká tak akorát, aby se na ni vešlo jedno kolo. Nabízí adrenalin v podobě boulí a zatáček. Sklon té naší je pozvolný, obvykle není třeba brzdit ani šlapat. Tak to alespoň platí pro pět kilometrů tratí pojmenovaných „Floutrejl“, které se kroutí pod vrcholem Kramolína a jsou označeny jako rodinné.
Lipensko je eldorádem pro cyklisty i díky tomu, že východní část území rozprostírajícího se podél čtyřicet kilometrů dlouhého jezera leží mimo Národní park Šumava a nezasahuje tam ani chráněná krajinná oblast. To ale neznamená, že v oblastech se zvýšenou ochranou přírody není možné jezdit na kole – jen je třeba držet se značených cest.
Obce v blízkosti přehradní hráze – Frymburk, Lipno nad Vltavou, Loučovice a Vyšší Brod – se spojily, aby pro cyklisty vytvořily podmínky, které jinde v Česku najdou jen těžko. Nejnovějším výsledkem úsilí místních radnic, destinačních agentur a soukromých investorů je aplikace KolemKolem, nabízející plánovač tras a výletů.
Region sází i na další trendy: „Chceme být destinací krátkých vzdáleností,“ říká Ludvík Medřický ze společnosti Lipno Servis. „To znamená, abyste přijeli autem nebo ideálně vlakem a pak už se tady pohybovali pomocí lodí, lanovek a cyklobusů a především na kole.“
Stejná snaha stojí i za zkracováním dodavatelských řetězců. Lze ji ukázat třeba na firmách Kramolínský vůl a Povidloň. „Jde o řeznictví a cukrářství, jež využívají v hojné míře místní suroviny. Je to ekonomické i ekologické,“ dodává bývalý závodní kanoista a šéf lipenského marketingu Medřický.
Zmiňuje i další součást zdejšího důrazu na udržitelnost: „Kromě třísethlavého stáda limuzínek, jak se jmenuje skot, který se pase na sedmi stech hektarech našich luk, tady máme ovce šumavky. Pomáhají, abychom nemuseli skoro nikde sekat, časem na nich chceme nechat i veškerou péči o trávu na sjezdovkách.“
Cyklistickou novinkou sezony je služba SOS odvoz: „Když máte nehodu, zaskočí vás bouřka, dítě dostane úžeh nebo prostě nechce šlapat dál, bezplatně si zavoláte, přijede pro vás dodávka a odveze vás do nejbližšího servisu nebo na ubytování,“ přibližuje Ludvík Medřický a dodává: „Samozřejmě jsou ale místa, kam se za vámi bude auto těžko dostávat, takže radši dávejte bacha.“
Podpořte Reportér sdílením článku