Mlčení je součást kamarádství. S Ondřejem Sokolem o televizní soutěži, Partičce a Osiřeláku
25. června 2025
Reportér 07/25 · Číslo 13125. června 2025
Reportér 07/25 · Číslo 131foto: Tomáš Třeštík
Začátkem století zazářila jeho hvězda, když jako první přeložil a uvedl přelomovou hru irského dramatika Martina McDonagha Osiřelý západ. Ondřej Sokol tou brutální inscenací doslova otřásl českým divadlem a pak i svými fandy, když se jako herec objevil v Ordinaci v růžové zahradě. Mnozí tomu nerozuměli a brali to jako zradu na talentu. Jenomže to byl teprve začátek cesty, během níž kluk ze Šumperka střídal role a nenechal se nikým přivlastnit. Když si s hercem, překladatelem, filmovým, televizním a divadelním režisérem, moderátorem a bývalým členem legendární Partičky povídám (známe se dlouho, tak jsme si tykali), začne mi být jasné, že takové rozkročení je v jeho případě otázkou života a smrti.
Jsme tu čtvrtým rokem. Je tu kouzelný klid. Podjedeš viadukt u řeky a najednou jsi na vsi.
Už 10 let vám přinášíme pravidelnou dávku potěšení z objevování nových pohledů na svět. Prozkoumejte naši nabídku.
Frmol se jednou zastaví, jenom se to musí naplánovat s předstihem. Pak se tu zavřu a začnu třeba psát knihu, za kterou si budu odpovídat jenom já sám.
Pestrost mi nevadí, vlastně mi dělá dobře. Ale nesnáším věci šidit. Jak energií, tak penězi v rozpočtu. Já myslím, že umění nemá kritérium v poměru cena–výkon. Umění má kritérium jen v umění. Teď je doba škrtičů rozpočtů, kteří po tobě chtějí ideálně lepší výsledek než minule za půlku peněz co minule. A já prostě nechci jít do něčeho, co bude odsouzené k neúspěchu, protože ta podfinancovanost je na výsledku vždycky vidět. Ne že bych se vztekal jako dítě, ale v takovou chvíli říkám, jestli jsme na tom takhle mizerně, raději to nedělejme. Barokní stavby, co obdivujeme dnes, stály tehdy neskutečný peníze. A i dnes jsi bez dechu, když se před ně postavíš. A potom taky tehdy postavili dost levných staveb. A ty už obdivovat nemůžeme. Už nestojí.
Hraju zpěváka, který měl v devadesátkách hit, na to mě Petr Kolečko, který to napsal, ulovil. To jsem chtěl. To se mi líbí.
Tady je vidět, že jsem herec. (smích) Nejlepší je někoho okopčit. To, co tam dělám, to je kompilát Roberta Kodyma ve Wanastovkách a Petea Townshenda z The Who.
Zklamu tě, nemám nijak vášnivý vztah k fotbalu, jakkoli jsem ho mydlil už jako dítě mezi věšáky na prádlo v Šumperku, a mám za to, že fotbal je geniální, protože je to nejjednodušší hra na světě, kterou můžeš hrát kdekoli a s kýmkoli. Co mě ale nebaví, je ta lež, to filmování. Já tomu dám vždycky šanci a dívám se do první chvíle, než někdo upadne přes imaginární nohu a umírá. A ve chvíli, kdy obviněný dostane žlutou kartu, vyskočí a začne zase běhat. Vadí mi lež a štve mě, že se tohle učí děti odmala.
Podpořte Reportér sdílením článku
V době sametové revoluce pracoval v redakci Zemědělských novin. Ještě téhož roku přešel do Lidových novin, kde byl pouze jeden den, než se začal podílet na úvodním vydání časopisu Reflex. Spoluzakladatel komiksu Zelený Raoul.