Harfistka Jana Boušková: Lékaři mi říkali, abych si vyřídila invalidní důchod
25. června 2025
Reportér 07/25 · Číslo 13125. června 2025
Reportér 07/25 · Číslo 131foto: Vojtěch Vlk
Genům člověk (většinou) neuteče. Jana Boušková se narodila známé harfistce Libuši Váchalové a talent, který zdědila, dokázala léty dřiny rozvinout tak, že dnes je jednou z nejlepších harfistek světa. Přitom to není tak dávno, kdy se jí život načas obrátil úplně naruby. Ochrnula jí ruka, Jana najednou nemohla hrát.
Asi klavír. Na něm jsem začínala. Šanci by měla i flétna, po tatínkovi, anebo housle, ty se mi taky moc líbí.
To víte, že jsem si to přála, ale mužský vzor byl viditelně zásadnější. Harfa je bohužel stále vnímaná jako nástroj pro ženy a kluci možná měli strach, aby nebyli považováni za zženštilé.
Právě že ano. Když sedli k harfě, měli přirozeně perfektní postavení rukou i krásný tón. Nemusela jsem jim říkat, jak si mají sednout, jak dát prsty na struny. Takže mě opravdu mrzelo, že si harfu nevybrali. Ale vydali se svou cestou, která je baví, dnes jsou oba úspěšní houslisté.
Kdyby chtěli, tak ano. Vím, že někteří kolegové své děti od hudby odrazují, ale u nás se hudbou opravdu žije. Kluky obklopovala od narození, neviděli jen pozitivní věci, ale i útrapy, pracovní vytížení, všechno, co je mohlo odradit. Přesto se rozhodli pro hudební kariéru.
Vždycky jsem brala hudbu jako poslání. Ač je to obrovská dřina, navíc kolikrát finančně podhodnocená, je to zároveň láska a vášeň, které vám dá málokteré jiné povolání.
Takhle dlouhé hraní bylo až na konzervatoři. Když jsem s harfou v sedmi letech začínala, cvičila jsem kolem tří hodin denně. Ohromně mě to bavilo, nikdo mě nenutil. Navíc jsem viděla, jak mi to jde… Že dokážu zahrát čím dál náročnější skladby, nemám s nimi technické problémy.
Jenom maminka. Odmala jsem u ní seděla, když hrála, sledovala jsem její ruce. Tenkrát jsem ještě ani neznala noty, a přesto jsem dokázala opakovat kratinkou skladbu, kterou mi maminka předehrála. Když jsem pak cvičila sama, maminka poslouchala z kuchyně a čas od času jen zavolala: „Ne tak rychle!“ „Pozor na rytmus!“ „Hraješ tam chybu!“ „Pevněji!“ „Nepospíchej!“ Byla jsem pod permanentní kontrolou. Můj progres šel rychle, v deseti jsem koncertovala v západním Německu.
Už 10 let vám přinášíme pravidelnou dávku potěšení z objevování nových pohledů na svět. Prozkoumejte naši nabídku.
Ona měla vysoké nároky na všechny studentky. Záměrně nám vybírala náročnější skladby, což nás posouvalo dál. Díky tomu jsem už ve dvanácti hrála repertoár absolventů konzervatoře. Já navíc k mamince vzhlížela, měla jsem k ní nezměrný respekt. Když řekla, abych šla cvičit, šla jsem bez odmlouvání.
Já měla pubertu dost opožděnou, dohnala mě až v pětatřiceti. (smích) Jako teenagerka jsem byla klidná. Jen jsem cvičila, studovala, připravovala repertoár na soutěže a koncerty a v sedmnácti jsem se zamilovala do svého budoucího manžela.
Zásadní je talent. Ten se nedá naučit a je svým způsobem povinnost se mu věnovat a podpořit ho pílí. Ale samozřejmě bez každodenního cvičení se úspěch nedostaví.
Doteď je to záhada, a kdybych věřila na černé síly, myslela bych si, že na mě někdo seslal kletbu. Právě končila pandemie covidu, těšila jsem se, že se věci vrací do normálu. Najednou jsem pocítila silnou bolest pod levou lopatkou. Zašla jsem k masérce, která mi jedním hmatem od bolesti ulevila. Jenže hned potom mě zmáčkla o kousek vedle – a ruka mi znecitlivěla. V tu chvíli mi masérka ještě dala na záda baňky a tím se v tom místě vytvořil zánět. Byla to nepopsatelná bolest, měla jsem pocit, jako bych na zádech nesla obrovský horký kámen.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.