Odvážné věci někdy budí pohoršení. A já se potřebuju překvapovat, říká mladá slovenská architektka
25. června 2025
Reportér 07/25 · Číslo 13125. června 2025
Reportér 07/25 · Číslo 131foto: Tomáš Binter
Fotky. Tisíce fotek, až do vybití telefonu nebo černých mračen nad horami. Mladá slovenská architektka Eva Kvaššayová použila k diplomce na pražské UMPRUM takzvanou fotogrammetrii, metodu, jež se dřív využívala třeba pro vojenské účely. Vznikl Cloud-scape, snová přestavba mezistanice nevyužívané lanovky v Tatrách. Kvaššayová s projektem vyhrála prestižní soutěž a odjela na dva a půl roku do slavného architektonického studia v Madridu. Co se naučila? Jak hodnotí soudobou architekturu u nás a na Slovensku? A čím ji inspiroval Jan Kaplický?
No, možná mohl být výsledek ještě rozvinutější, atraktivnější, ale…
Už 10 let vám přinášíme pravidelnou dávku potěšení z objevování nových pohledů na svět. Prozkoumejte naši nabídku.
Nečekala jsem to! Na vyhlášení do Bakala Foundation jsem přišla v džínách, protože jsem si neuměla představit, že bych právě já mohla vyhrát.
Možná tím, že jsem použila fotogrammetrii. Což je relativně stará metoda založená na zpracování informací z fotografických snímků. Nadchla mě, chtěla jsem ji použít do diplomky – a přemýšlela jsem, jaká forma by byla nejlepší.
Když jsem chystala diplomku, byl covid a museli jsme být doma. Pro fotogrammetrii potřebujete někde fyzicky být a udělat spoustu fotek, takže jsem si vybrala místo, které mi je blízké. Pocházím z Popradu, odkud to do Tater není daleko. Skály, hory, příroda… I nevyužité stanice lanovek od Dušana Jurkoviče (slovenského architekta a etnografa, 1868–1947 – pozn. red.) byly v té době téma. A vlastně jsou dodneška. Některé fungují, některé jsou zchátralé. Zdálo se mi jako dobrý nápad to analyzovat, upozornit na to a pokusit se navrhnout řešení. Vyšla mi z toho vyhlídka, vykonzolovaná střecha nad stávající nevyužívanou lanovkou a demokratický prostor, kde si můžete oddechnout po túře nebo se schovat před špatným počasím. Původně jsem plánovala nakreslit něco náročnějšího, ale ne všechno musí být hotel nebo restaurace, ne?
Mohl by to být zajímavý princip, jak pracovat se starými stavbami. Mezistanice nevyužívané lanovky je zchátralá a zapomenutá, vedle ní už stojí nová – a ta stará nemá hlubší význam. V mém projektu slouží jako podstava pro vyhlídku, která budově dává nový smysl.
Tisíce. Nefotila jsem jen starou stanici lanovky, vytvářela jsem celé katalogy architektury a přírody, abych měla na výběr. Na jednu stavbu vycházelo něco mezi pěti sty a tisícem fotek, jinak by nešlo připravit 3D model. Muselo to být nafocené z každé strany a ze stejné vzdálenosti, zároveň se 60 procent jedné fotky muselo překrývat s další fotkou.
Vlastně ano. Byla jsem omezená jen výdrží telefonu a počasím, které se v Tatrách umí měnit hodně rychle. Celkově to bylo příjemné zpestření covidové doby: mohla jsem do hor přijít kdykoliv a na jak dlouho jsem chtěla, nebyla tam žádná omezení. Za několik týdnů jsem měla nafoceno a pak jsem snímky ještě nějakou dobu zpracovávala v počítači do podoby trojrozměrných mračen bodů, takzvaného point cloudu.
Modely, které jsou složené jen z bodů. Můžete je vzájemně slučovat, kombinovat nebo mezi nimi přenášet barvy. Výsledkem je úplně nová kombinace architektury a přírody. Pro složitý tatranský terén je to možná vhodnější metoda než klasické kreslení.
Chci věřit, že by se to dalo postavit. Ovšem v určitém smyslu je to i snový projekt, hodně věcí není dořešených: třeba s ohledem na extrémní klimatické podmínky v Tatrách. Nicméně základ je fajn, dalo by se na tom stavět.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vyznává krédo, že text má bavit autora i čtenáře.