Jak nastavit ženský mozek pro byznys? Stačí vědět, v čem jste dobrá, říká expertka
12. června 2025
12. června 2025
foto: použito se svolením Veroniky Chválkové
Tohle se v Česku mění jen velmi, velmi pomalu: v byznysu je u nás pořád málo žen, ve sféře start-upů pak jen úplný zlomek. Veronika Chválková je expertka brněnské inovační agentury JIC, vede program jménem Empower, který je zaměřen právě na ženy – dodává jim odvahu pustit se do podnikání. „Ženy jsou obecně víc orientované na vnímání rizik, což je leckdy brzdí,“ říká. Na druhou stranu jejich schopnost podnikat není nijak menší než u mužů.
Nápady účastnic druhého cyklu programu Empower pocházely z oblasti technologií, zdravotních služeb, z kreativních odvětví či vzdělávání, šlo o pestrý mix. Ženy těžily zejména ze znalostí v oboru IT, přírodních věd či marketingu. Hojně zastoupené bylo téma udržitelnosti, například s takzvanou upcyklací materiálu pracovaly hned čtyři projekty, přičemž účastnic bylo dvacet.
Některé nápad mají, některé ne. Chtěli jsme, aby v kurzu bylo v pořádku obojí. Na rozdíl od většiny podnikatelských kurzů je ten náš zaměřený na fázi, kdy se formuje odhodlání jít do podnikání. Akcentujeme mindset, softskills. Nápad je důležitý, ale někdy úplně stačí odhodlání – vím, že jsem v něčem dobrá a že nechci být nikde zaměstnaná. A teď jdu nápad hledat a tříbit si myšlenky.
Pojítkem je touha pracovat na něčem vlastním. Touha rozhodovat o strategii, postavit si vlastní tým, a ne pracovat pro někoho jiného. Některé ženy vnímají podnikání jako způsob řešení nějakého společenského problému, který je trápí. Řada se jich do podnikání pouští i kvůli vidině časové flexibility, kterou jim zaměstnání nedává. Termín „forced entrepreneurship“ označuje právě situaci, kdy člověk spíš než z velkého nadšení podniká proto, že je v podstatě donucen okolnostmi.
Ženy se v Česku jako zakladatelky start-upů vyskytují v jednotkách procent, i mezi klienty JIC jsou minorita, přestože tvoří víc než polovinu společnosti, jsou vzdělanější, mají potřebné talenty i chuť podnikat. Chtěli jsme je jako cílovou skupinu vytáhnout z davu a říct: nemějte pocit, že sem nepatříte. Do pěti let bychom chtěli mít mezi svými klienty 30 procent start-upů založených nebo spoluzaložených ženami.
JIC funguje se záměrem podporovat firmy s potenciálem na globální úspěch, což je běžnější u technologických nápadů a těžší, nikoli však nemožné u nápadů z jiných odvětví. Inovace nemusí být nutně v nápadu a v technologii, ale například v byznys modelu – v tom, jakého zákazníka si produkt vybere nebo že cílí na nové trhy. Je-li inovativní produkt na začátku vývoje, jeho financování je pro banky a investory velmi rizikové, přestože má třeba velký potenciál. Snažíme se inovacím cestu na svět usnadňovat, proto v těchto případech někdy poskytujeme i finanční pomoc.
Ano, ani nemusí být nezbytně z Jihomoravského kraje, i když právě od jeho vedení nám přichází většina finanční podpory. Zhruba 30 procent našich klientů může pocházet odjinud.
Jsou statisticky více orientované na vnímání rizik. Tohle nastavení je pro ně svazující a nedovolí jim udělat reálný krok. Vnímat v podnikání riziko je užitečné, ale je špatně, dostane-li člověka do paralýzy. Je potřeba naučit se s ním pracovat, kalkulovat, vyhodnocovat scénáře. Anebo si vybrat do týmu lidi, kteří se budou na nápad dívat z jiné perspektivy, pohledy se vyváží a riziko nepřeváží akční krok. Genderově vyvážené týmy mají pro investory i lepší finanční návratnost.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudovala novinařinu na Masarykově univerzitě, takřka osm let pracovala jako redaktorka zpráv iDNES.cz.