Logo
GLOSA: VÝROČÍ

Voskovec s Werichem měli pracovat na broadwayském muzikálu, ale museli dát zpátečku

Jiří Voskovec na Wilsonově nádraží po příjezdu z Ameriky. Jeho zálibný pohled patří pochopitelně Janu Werichovi.

Foto: ČTK/Profimedia.cz

Sto dvacet let po narození Jiřího Voskovce a Jana Wericha se nabízí otázka, zda se dá v jejich osudech ještě objevit něco nového. Všechno už přece bylo řečeno. Jak o působení této dvojice na prknech Osvobozeného divadla, kterému by letos byla rovná stovka, tak o pozdějších kariérách V minus W na obou stranách oceánu. Spolu s badatelem Filipem Šírem jsem se přece jen pokusil přinést řadu neznámých informací v knize George Voskovec & John Werich: Americká cesta.

Zaměřili jsme se na období válečného exilu, jejž komici strávili v New Yorku, Clevelandu, Hollywoodu a jiných částech USA. Během psaní jsem byl překvapován takřka neustále. Ale jeden moment mě obzvlášť zajímá. To když dva týdny po smrti Jaroslava Ježka v lednu 1942 píše další emigrant, spolutvůrce Třígrošové opery, Kurt Weill, své ženě Lotte Lenyové: „Včera jsem měl zajímavý den. Potkal jsem ty dva chlapíky z Československa. Udělali na mě moc dobrý dojem. Po třech letech, co jsou tady, píšou svou první americkou show. Nabídli mi, ať ji s nimi dělám. Tak dobrý nápad jsem už dlouho neslyšel. Příští týden mě navštíví a strávíme spolu celý den.“

Přečtěte si také

V + W měli s dvorním skladatelem Bertolta Brechta pracovat na broadwayském muzikálu! Jmenoval by se Unknown From Coast To Coast a byl by o andělech na zem spadlých z nebe. Škoda že podobný nápad dostal i dramatik Thornton Wilder. Jeho hra nesla název Jen o chlup a získala Pulitzerovu cenu. Jan s Jiřím dali zpátečku a Kurt vzal jiný kšeft.

Ach jo.

Podpořte Reportér sdílením článku