Jak nakopnout biopotraviny? Češi by chtěli jíst zdravěji, ale jsou citliví na ceny
1. června 2025
Reportér 06/25 · Číslo 130
Jak nakopnout biopotraviny? Češi by chtěli jíst zdravěji, ale jsou citliví na ceny
1. června 2025
Reportér 06/25 · Číslo 130Jak nakopnout biopotraviny? Češi by chtěli jíst zdravěji, ale jsou citliví na ceny
foto: vytvořeno pomocí AI
Ačkoli v Česku existují firmy nabízející biopotraviny, které mají své věrné zákazníky, odbyt těchto produktů celkově spíše stagnuje. Jsme pod průměrem Evropské unie, prodeje poškodil pokles reálných příjmů v posledních letech – i když Češi a Češky zdravě jíst chtějí.
Meduňka, máta, měsíček, sléz, chrpa, šalvěj nebo růže. V provoněném sídle firmy Sonnentor v jihomoravských Čejkovicích visí na zdech fotky a medailonky farmářů, od kterých podnik odebírá zmíněné bylinky a vyrábí z nich čaje a koření. A to striktně v biokvalitě.
Vystavenými snímky českých farmářů ilustruje firma svůj přístup k byznysu postavený na férových vztazích s dodavateli, které si vybírá tak, aby pěstování bez chemie přispívalo k ochraně životního prostředí.
Sonnentor působí na českém trhu už přes třicet let. Firma řešila ekologii už dávno předtím, než se to stalo v korporátním světě populární a než začala evropská ekonomika zelenat. Sonnentor si vybudoval věrnou komunitu zákazníků, která na výrobky zdobené originálními ilustracemi nedá dopustit, i když se prodávají za vyšší ceny, pohybující se kolem stokoruny i výš. Popularita bio čajů a bylinek od této firmy je vidět také na číslech. Tržby pomalu, ale jistě rostou každým rokem: Sonnentor se dnes řadí mezi největší tuzemské výrobce. Své výrobky prodává kromě českého trhu také v Německu, Rakousku nebo na Slovensku.
Podle vedoucí marketingu Kamily Šťastné chce firma postupně dál růst, i když ne za každou cenu. Jsou tak místa, kde si její čaje zákazníci nekoupí. „Obchodní partnery si pečlivě vybíráme, například nedodáváme do kamenných nadnárodních řetězců, kde je až příliš velký tlak na cenu,“ vysvětluje. Distribuční síť má Sonnentor rozloženou mezi vlastní prodejny a e-shop, vybrané online prodejní platformy a síť prodejen se zdravou výživou. „Sázíme také na edukaci svých zákazníků prostřednictvím sociálních sítí, workshopů, teambuildingů a také na autentickou zkušenost v rámci naší unikátní zážitkové exkurzní trasy v Čejkovicích,“ vysvětluje.
Firmě Sonnentor se daří – jak rozšířené a kupované jsou ale biopotraviny v celém Česku?
Řečí české statistiky, respektive dat Ústavu zemědělské ekonomiky a informací za rok 2023 – čaje spadají do kategorie s názvem Ostatní zpracované potraviny: ta tvoří nejprodávanější položku, tedy přibližně 34 procent celkového objemu biopotravin na českém trhu. Přibližně tři čtvrtiny oněch „ostatních zpracovaných potravin“ pak tvoří kromě čaje ještě káva, dětská strava nebo doplňky stravy. Druhým nejžádanějším sortimentem v biokvalitě je ovoce a zelenina (23 procent), třetí mléko a mléčné výrobky (16 procent).
Podpořte Reportér sdílením článku
Spoluzakladatelka serveru Ekonews, pro který také píše.