Světlo, které chutná po Paříži. Kolekce lamp inspirovaná nadýchanými muffiny se stala hitem
1. června 2025
Reportér 06/25 · Číslo 130
Světlo, které chutná po Paříži. Kolekce lamp inspirovaná nadýchanými muffiny se stala hitem
1. června 2025
Reportér 06/25 · Číslo 130Světlo, které chutná po Paříži. Kolekce lamp inspirovaná nadýchanými muffiny se stala hitem
foto: použito se svolením Lucie Koldové
Před patnácti lety navrhla přední česká designérka Lucie Koldová kolekci stojacích a závěsných lamp Muffins pro značku Brokis z Janštejna na Vysočině. Charakteristické bochánky inspirované pečivem nabízeným v Paříži se okamžitě staly hitem a odstartovaly velkolepou kariéru své autorky, která dosáhla mezinárodního věhlasu.
Ač nesou anglický název Muffins, inspirací pro sošná světla z foukaného skla a dřeva bylo křehké pečivo z pařížských kaváren a boulangerií. Když před patnácti lety vznikly návrhy Muffins, pracovala jejich tehdy sedmadvacetiletá autorka Lucie Koldová v ateliéru slavného designéra Arika Levyho ve francouzském hlavním městě a tamní pobyt se v zásadní zakázce její kariéry otiskl.
„Ty sladké bochánky jsem měla spojené s Paříží. Milovala jsem tamní nádherné boulangerie a kavárny na každém rohu, krásné vůně, lidi posedávající venku u stolků, městský ruch kolem,“ vzpomíná dnes ve svém studiu nedaleko Vítězného náměstí v Praze. „Paříž je naprosto požitkářská.“
Světelné objekty, v nichž je příhodně zhmotněna atmosféra města světel, zabodovaly, staly se okamžitě mezinárodním hitem a jedním z bestsellerů jejich výrobce, značky Brokis z Janštejna na Vysočině. Dnes na ně můžete narazit třeba v obchodu s interiérovými doplňky při procházce San Sebastianem v baskické části Španělska.
„Před patnácti lety byla takto pojatá kolekce svítidel velkým zjevením v českém prostředí, kde světelné zdroje spíše hrají utilitární nebo doplňkovou roli ve vztahu k interiéru,“ říká historička umění a kurátorka pražského Uměleckoprůmyslového musea Iva Knobloch. „Kolekcí Muffins zavál jiný vítr – jde o světelné objekty, které spíš než utilitární a ergonomickou hodnotu světelného zdroje vyzařují určitou atmosféru a půvab, jak je známe z francouzských nebo italských interiérů.“
Ke spolupráci Koldové a janštejnské sklárny došlo shodou šťastných okolností. Designérka stojící na prahu kariéry se rozhodla odjet po absolutoriu na pražském umprumu do zahraničí. Konkrétně si chtěla vyzkoušet působení v ateliéru světové kapacity designéra Arika Levyho, který spolupracoval se značkami jako Vitra, Ligne Roset, Boucheron, Baccarat, ale i českým výrobcem nábytku Ton.
Podpořte Reportér sdílením článku
Většinu své profesní dráhy zasvětil časopisům. Mimo jiné vedl magazíny Dolce Vita, Proč ne?! Hospodárských novin a Pátek Lidových novin.