Logo
Ikony českého designu

Světlo, které chutná po Paříži. Kolekce lamp inspirovaná nadýchanými muffiny se stala hitem

Post Image

Světlo, které chutná po Paříži. Kolekce lamp inspirovaná nadýchanými muffiny se stala hitem

Play icon
14 minut

foto: použito se svolením Lucie Koldové

Před patnácti lety navrhla přední česká designérka Lucie Koldová kolekci stojacích a závěsných lamp Muffins pro značku Brokis z Janštejna na Vysočině. Charakteristické bochánky inspirované pečivem nabízeným v Paříži se okamžitě staly hitem a odstartovaly velkolepou kariéru své autorky, která dosáhla mezinárodního věhlasu.

Ač nesou anglický název Muffins, inspirací pro sošná světla z foukaného skla a dřeva bylo křehké pečivo z pařížských kaváren a boulangerií. Když před patnácti lety vznikly návrhy Muffins, pracovala jejich tehdy sedmadvacetiletá autorka Lucie Koldová v ateliéru slavného designéra Arika Levyho ve francouzském hlavním městě a tamní pobyt se v zásadní zakázce její kariéry otiskl. 

„Ty sladké bochánky jsem měla spojené s Paříží. Milovala jsem tamní nádherné boulangerie a kavárny na každém rohu, krásné vůně, lidi posedávající venku u stolků, městský ruch kolem,“ vzpomíná dnes ve svém studiu nedaleko Vítězného náměstí v Praze. „Paříž je naprosto požitkářská.“

Světelné objekty, v nichž je příhodně zhmotněna atmosféra města světel, zabodovaly, staly se okamžitě mezinárodním hitem a jedním z bestsellerů jejich výrobce, značky Brokis z Janštejna na Vysočině. Dnes na ně můžete narazit třeba v obchodu s interiérovými doplňky při procházce San Sebastianem v baskické části Španělska. 

„Před patnácti lety byla takto pojatá kolekce svítidel velkým zjevením v českém prostředí, kde světelné zdroje spíše hrají utilitární nebo doplňkovou roli ve vztahu k interiéru,“ říká historička umění a kurátorka pražského Uměleckoprůmyslového musea Iva Knobloch. „Kolekcí Muffins zavál jiný vítr – jde o světelné objekty, které spíš než utilitární a ergonomickou hodnotu světelného zdroje vyzařují určitou atmosféru a půvab, jak je známe z francouzských nebo italských interiérů.“

Přečtěte si i další ikony českého designu

Osudové setkání 

Ke spolupráci Koldové a janštejnské sklárny došlo shodou šťastných okolností. Designérka stojící na prahu kariéry se rozhodla odjet po absolutoriu na pražském umprumu do zahraničí. Konkrétně si chtěla vyzkoušet působení v ateliéru světové kapacity designéra Arika Levyho, který spolupracoval se značkami jako Vitra, Ligne Roset, Boucheron, Baccarat, ale i českým výrobcem nábytku Ton. 

Podpořte Reportér sdílením článku