Vadné držení těla má skoro polovina dětí. Projekt Ergonomie do škol jim pomáhá sedět zdravěji
19. května 2025
19. května 2025
foto: použito se svolením Terezy Náplavové Semrádové
Vadné držení těla, skolióza nebo zkrácené svaly nejsou u dnešních dětí výjimkou. Pohybová terapeutka a specialistka v ergonomii Tereza Náplavová Semrádová objíždí české a moravské školy a snaží se učitelům, dětem i rodičům vysvětlit, jak správné nastavení školního nábytku a pravidelný pohyb mohou předejít různým zdravotním neduhům.
Na začátku moji kolegové tipovali, že ve třídách bude retro nábytek z našich školních let. Ale to se nepotvrdilo. Ve školách, kde jsem byla, už bývá výškově nastavitelný nábytek a učitelé se opravdu snaží dětem upravit pracovní místo tak, aby bylo co nejvíc ergonomické. Problém je v tom, že lavice a židle se nastaví v září a pak zůstávají ve stejné výšce celý školní rok. Jenže děti, hlavně na prvním stupni, rychle rostou. Je důležité kontrolovat, jestli jim nábytek pořád vyhovuje, a výšku upravovat průběžně během roku.
Dnes se ve třídách hodně mění zasedací pořádek. V září nastavíte nábytek, ale děti se co pár týdnů přesazují a stůl a židli už jim nikdo nepřenastaví. Není to totiž snadná práce na pár minut. Další nešvar je moderní trend atypicky uspořádaných lavic, které jdou často proti základním pravidlům ergonomie.
Ano. Nebo se tvoří takzvaná hnízda, kdy jsou lavice postavené do ostrůvků. Děti pak musí nepřirozeně natáčet hlavu, aby vůbec viděly na učitelku a na tabuli. Jednou jsem zažila, že dítě se muselo koukat přes rameno. Takové pozice jsou u malých školáků problematické i z toho důvodu, že mohou začít psát zrcadlově. Děti v takových uspořádáních často nesedí opřené o opěradlo židle, kroutí se, aby si ulevily. Nejefektivnější je klasické uspořádání lavic v řadách, všechny děti čelem k tabuli. Atypická uspořádání bych nechala na hodiny, kde spolu děti aktivně spolupracují, třeba při výtvarce nebo při skupinových projektech, kdy neprobíhá frontální výuka.
Chodidla mají být celou plochou na zemi, kolena jsou pokrčená v pravém úhlu. Sedák židle by měl odpovídat délce stehenní kosti. Některé židle ve školách mají ale tak hluboký sed, že se dítě vůbec nemůže opřít, nedokáže pak ohnout správně kolena. Je také důležité, aby stehna nebyla nalepená na spodní straně lavice – mezi nimi má být volný prostor. I to se stává, že jsou děti v lavici doslova napasované.
Je tam rozhodně víc pohybu během vyučování a přestávek. Učitelé si všímají, kdy jsou děti utlumené nebo se víc vrtí, a vědí, že je v tu chvíli potřeba nechat je protáhnout. O velké přestávce se snaží děti posílat na čerstvý vzduch na školní dvůr, na chodbách běžně vídáte fotbálky a pingpongové stoly. To všechno pomáhá, tedy na prvním stupni. Na tom druhém už vítězí mobily a pasivní sezení.
Většinu dne prosedí ve škole a pak následuje další sezení doma u počítače nebo s telefonem. Na jedné škole se mi dívka svěřila, že má za den rekord dvacet hodin na mobilu. Ono už osm devět hodin denně je nálož nejen pro tělo – a to řada dospívajících zvládá běžně pokořit. Ale já jim neříkám, že mají zahodit mobily, jsou generace, která s technologiemi vyrůstala. Musí si ale uvědomit, že všeho moc škodí. Když sedíte u obrazovky, měli byste každou čtvrthodinu změnit polohu, narovnat se, protáhnout záda. Po třičtvrtěhodině pak vstát, projít se, chvíli se věnovat něčemu jinému. I obyčejné vyndání prádla ze sušičky nebo nádobí z myčky je kompenzační pohyb.
Já s nimi mluvím dost napřímo. Ukazuji jim, jak vypadá skolióza, jaké to je, mít korzet, nebo páteř po operaci. Životní styl, který si zvolí, může mít i vážné následky. Dnes se mluví o tom, že dlouhodobé pasivní sezení je strůjcem řady civilizačních nemocí, jeho dopad je prý horší než kouření. Mozkové mrtvice a infarkty měli naši prarodiče v sedmdesáti. Nyní je běžné, že přicházejí kolem čtyřicítky a u generace, která vyrůstá s tablety a mobily od pěti let, se mohou objevit ještě dřív.
Já to mám jako profesní deformaci, pořád pozoruji děti ve svém okolí. Správné držení těla je rarita. Často vídám ploché nohy, vpadlé kotníky, odstávající lopatky. Rodičům bych poradila, ať sledují dítě, jak se hýbe. Má vypouklé břicho? Chodí asymetricky? Nešmajdá nohy dovnitř? Nehrbí se? Umí se narovnat? Má rovně hlavu? Dobré je i zkontrolovat flexibilitu těla. Na přednáškách dávám dětem za úkol předklonit se a s nataženýma nohama se dotknout prsty země. Ve třetích třídách to zvládnou dvě děti, v pátých jedno ze třídy.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.