Rodinné zázemí jako brzda. Proč české školy neumí dát všem stejnou šanci?

6. května 2025

foto: Kateřina Lánská

V Česku stále platí, že školní úspěch dětí velmi závisí na socioekonomickém zázemí rodiny. Proč české školy často nedokážou zajistit rovné šance pro všechny děti, bez ohledu na to, z jakého prostředí pocházejí? „Kvalita vzdělávání hodně závisí na náhodě – kam se dítě narodí, jaký ředitel je zrovna ve škole nebo jestli má rodina dost sil najít dobrou školu,“ říká Karel Gargulák, analytik vzdělávací politiky z organizace PAQ Research.

Jak byste shrnul současnou kondici českých základních škol?

Kvalita škol se v Česku extrémně liší. Záleží na tom, jaké má škola vedení, jak to vypadá ve sborovně, jak probíhá výuka, jak se daří podporovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami – a nemyslím pouze děti s nějakým typem zdravotního handicapu, ale taky děti cizince, žáky z ekonomicky slabých rodin, mimořádně nadané, ale i z rozvedených či nestabilních rodin, děti s různými traumaty či složitým duševním a psychickým zdravím.

Existuje v Česku vůbec něco, podle čeho by se určovalo, jak má vypadat dobrá škola?

Bohužel neexistuje nic, co by zajistilo, že všechny školy v každém regionu budou poskytovat podobně kvalitní vzdělávání podle nějakého jasně nastaveného standardu. Existují sice rámcové vzdělávací programy, Česká školní inspekce má nastavená kritéria kvality, ale školy je často nedokážou naplnit. Tím pádem máte někde výbornou školu a jinde naprostý opak.

Co to znamená pro děti, respektive jejich rodiny?

Dnes je to tak, že jsou to právě rodiče, na kom leží velká zodpovědnost, aby si vybojovali kvalitní vzdělávání pro své dítě. Pokud rodiče nemají silné vědomí toho, co jejich dítě potřebuje – a hlavně pokud nemají čas, energii, znalosti nebo peníze to pro svoje dítě vyběhat –, mají smůlu. Někteří si mohou dovolit dát dítě do neveřejné školy, jiní si pomůžou spádovou turistikou a hledají školu, o které vědí, nebo si aspoň myslí, že funguje dobře. Ale pokud rodina tenhle „kapitál“ nemá, je velmi pravděpodobné, že jejich dítě – zejména pokud má nějaké specifické potřeby – v systému selže. Ne proto, že by nebylo šikovné, ale proto, že jeho spádová škola, kam chodí, mu ne vždy dokáže pomoct. Prostě se v ní neučí kvalitně.

Přečtěte si také

Doučte je to doma

Zatím poslední šetření PISA, což je nejrozsáhlejší mezinárodní vzdělávací srovnání mezi patnáctiletými žáky, v roce 2022 ukázalo, že se v Česku prohlubují rozdíly mezi dětmi z bohatých a chudších rodin. Proč?

To, že se prohlubeň zvětšuje, souvisí s tím, že roste počet českých domácností, které čelí chudobě a celkové nestabilitě. Jsou to rodiny, které mají problémy s příjmy a bydlením. Bývají to často neúplné rodiny, matky samoživitelky nebo rodiny, kde vychovávají děti prarodiče. V takových rodinách je velká míra stresu a nejistoty. A to nejen té finanční.

Podpořte Reportér sdílením článku