Fenomén

Hlučná samota filmového diváka. Sedět v plném sále je už skoro unikát

Snímek z filmu Bio Ráj.

Blíží se sezona letních filmových festivalů, na kterých má člověk možnost vidět často díla, která se do distribuce ani nedostala nebo jí jen rychle proletěla a slehla se po nich zem. Také ale narazí na filmy, které by v běžném kinoprovozu vůbec neobstály buď pro svou intelektuální, či formální náročnost, anebo naopak pro až snobskou zavinutost a tvůrčí sebestřednost. Bájné Bio Ráj pro všechny se stalo zřejmě nenávratnou minulostí.

Ano, narážím na název filmu Giuseppeho Tornatoreho z roku 1988, který byl u nás uveden v roce 1994 a zobrazil nostalgicky možná zlatý věk kinematografie v poválečných letech. A troufám si tvrdit, že ten svým způsobem pokračoval i v letech padesátých a šedesátých, kdy kina i po nástupu televize zůstávala místem těch nejsilnějších a nejkomplexnějších vizuálních zážitků. Bylo to spojeno nejen s fascinací postavami z plátna přesahujícími lidské rozměry, ale také se sugescí společného prožívání, v němž se ztrácely sociální a mentální rozdíly diváků.

Přečtěte si také

Jaro filmu

Sám jsem takové okamžiky zažíval jako kluk ještě v šedesátých letech v tehdejších strašnických kinech Mír a Vesna. Zejména to druhé mělo svůj vesnický ráz, vedle plátna stála obrovská kamna, kterými se v zimě sál vytápěl a u nichž často přešlapoval příslušník Veřejné bezpečnosti, dohlížející na kázeň periferijních výrostků. Lístek stál tři až šest korun, prodávalo se eskymo a polárka a představení neměla daleko k těm sicilským v Biu Ráj, kdy celé hlediště doslova žilo příběhem a stávalo se skoro jeho součástí.

Podpořte Reportér sdílením článku