GLOSA: VÝROČÍ

Ženy s překypujícími výstřihy, suverénní linie a dynamické obrázky. Královi komiksu by bylo devadesát

Západočeské muzeum v Plzni představilo 6. října výstavu Jan a Kája Saudek.

foto: ČTK/Profimedia.cz

Od narození Káji Saudka, krále českého komiksu, uplyne letos 13. května devadesát let. Zanedlouho, 26. června, si budeme připomínat deset let od jeho smrti. Neodcházel snadno. Více než devět let prosnil v kómatu, do něhož upadl na Velký pátek roku 2006. Zaskočilo mu sousto tatarského bifteku: dusil se a několik desítek minut bez přísunu kyslíku mělo fatální následky.

Zanechal po sobě úctyhodné dílo, jež se začalo odvíjet v polovině šedesátých let. Vytvořil styl založený na suverénních liniích a dynamicky komponovaných obrázcích, z nichž se skládal soudržný celek.

Přečtěte si také

V příbězích, k nimž mu psali libreta špičkoví spisovatelé a scenáristé jako Ondřej Neff, Josef Nesvadba, Miloš Macourek nebo Jaroslav Weigel, bylo všechno: dobrodružství, divokost, syrovost i humorná nadsázka a pokaždé erotismus. Saudkovy ženy s překypujícími výstřihy se staly esencí popkulturní krásy, přesahující české prostředí.

Přitom pořád kreslil jen jedinou, svou ženu Johanu, již potkal jako patnáctiletou. Držel se prý jednoho amerického přísloví: „Když jsou ženě vidět prsa i zezadu, tak je muž povinen si ji vzít.“ Což učinil.

Stejně jako Jan, jeho jednovaječné dvojče, jenž přišel na svět krátce po Kájovi, byl upřímný vypravěč. Měli k sobě blízko: „Když jsem před časem nestřídmě pil, Jan si stěžoval, že má za mě kocoviny. Co jsem s chlastem přestal, ho už hlava nebolí.“

Dosud se nenašel ani náznakem nikdo, kdo by jej mohl na trůnu vystřídat. I když neměl žáky, byl nespočetněkrát napodobován a kopírován: v tomto ohledu měl podobný dosah jako třeba Josef Lada.

Podpořte Reportér sdílením článku