Šedesátiny Večerníčka. Soudruzi řešili Rumcajsův klobouk a chtěli seriál o Gagarinovi
4. května 2025
Reportér 05/25 · Číslo 129
Šedesátiny Večerníčka. Soudruzi řešili Rumcajsův klobouk a chtěli seriál o Gagarinovi
4. května 2025
Reportér 05/25 · Číslo 129Šedesátiny Večerníčka. Soudruzi řešili Rumcajsův klobouk a chtěli seriál o Gagarinovi
ilustrace: Reportér
Pohádka na dobrou noc patří k nejznámějším a nejdéle vysílaným televizním pořadům u nás. Škoda že zatím nikdo neudělal anketu mezi současnými dětmi i dospělými, jež by zkoumala známost této značky. Je totiž dost možné, že Večerníček je dnes pojmem především pro dospělé, zatímco děti většinou ani netuší, že se stále vysílá. Letošní oslavy šedesátého výročí vzniku tohoto pořadu proto oslovují zejména ty, kdo si jej pamatují z dětství.
Historie Večerníčku se začala psát v sobotu 2. ledna 1965 přesně v 18.45. Toho dne mohly děti na obrazovkách sledovat pohádku nazvanou Kluk a kometa. Autorkou námětu byla Olga Hejná, scénář napsala Anna Jurásková a hudbu Ladislav Simon. Pojednává o večerním setkání chlapce Petra s rozpustilou kometou, která se rozhodne pořídit si nový účes. Přitom je stále nespokojená, vybíravá a posléze Petra rozpláče. Poté, co zasáhnou požárník a příslušník VB (dnes by to byli samozřejmě hasič a městský strážník), se kometa i Petr opět usmíří.
Pohádku vyprávěla Štěpánka Haničincová, hlas kometě propůjčila Jiřina Bohdalová. Šlo o kombinaci živého herce a černého divadla v podání loutkoherecké skupiny Československé televize (ČST). Režii měl Ludvík Ráža.
Večerníček byl už druhým pokusem ČST nabídnout divákům pohádku na dobrou noc. Ta měla v programovém schématu vytvořit předěl určující v televizním dni čas, kdy se mohly dívat děti, a dobu, která byla vyhrazena pro dospělé diváky. Jestli děti opravdu šly spát, nebylo podstatné, televize Večerníčkem stanovila konec odpoledne a začátek „dospěláckého“ večera.
Touto myšlenkou se televize inspirovala v zahraničí, ale i doma. Krátké pohádky před spaním se v té době vysílaly v Polsku pod názvem Wieczorynka, v Německé demokratické republice a v Západním Berlíně (na obou místech jako Sandmännchen) či v Maďarsku (Esti mese). Domácím inspiračním zdrojem byl pořad Hajaja, který Československý rozhlas na stanici Praha zařazoval už od roku 1961.
V roce 1964 začala ČST o nedělích vysílat cyklus krátkých pohádek Stříbrné zrcátko. K výrobě většiny z nich sloužilo malé improvizované studio s jedním stolem a židlí. Vypravěč vyprávěl příběh, kamera přitom snímala statické obrázky. Stříbrné zrcátko vymyslel surrealistický básník a malíř Milan Nápravník, který se podílel na mnoha pořadech určených dětem a po srpnu 1968 emigroval do Německa.
Podpořte Reportér sdílením článku
Pracuje v České televizi jako analytik formátů a historik TV.