Tono Stano: Pokud člověk není sám sebou, není co fotit
4. května 2025
Reportér 05/25 · Číslo 129
Tono Stano: Pokud člověk není sám sebou, není co fotit
4. května 2025
Reportér 05/25 · Číslo 129Tono Stano: Pokud člověk není sám sebou, není co fotit
foto: Markéta Navrátilová
„Moc mluvíme, málo fotíme,“ napsal na zeď v průčelí své životní výstavy v Městské knihovně v Praze. Když člověk prochází jednotlivé sály, je mu okamžitě jasné, co tím chtěl říct. Tono Stano, rodák z malé západoslovenské vísky Malé Vozokany, si v průběhu let svými fotografiemi vynutil globální pozornost a v žánru inscenované fotografie se řadí k nejrespektovanějším umělcům současnosti.
Nejsem slavící typ. Jestli něco považuji za dar, je to tahle galerie v Městské knihovně. Najednou mám pocit, jako kdybych celý život fotil pro tento prostor. Zdejší čistá architektura, ta kombinace velkých sálů a kójí, ten duch místa, kde už se toho tolik událo, celé je to perfektní. Kdybych dostal podobnou nabídku třeba z Rudolfina, asi bych do toho nešel, s jeho interiérem by se mé věci nejspíš míjely.
Člověk nikdy neví. Výstava je vždycky napínavé dobrodružství a určité riziko. Nic si nelze dopředu vyzkoušet. Přijdete, pověsíte obrazy a okamžitě vidíte, co je výstavní síň ochotna přivinout na svá prsa. Až když vidíte celek, dojde vám, zda to celé dohromady dává smysl. A tady jsem doma.
Kdepak. Úplně původně mě William Ewing, který pro britské vydavatelství Thames and Hudson chystal knihu o historii snímání lidského těla, požádal o výběr fotografií. Smysl byl mezi nimi a v mutaci pro americký trh se probojoval na titul. Snímek po publikování okamžitě upoutal pozornost, kdekdo jej začal používat, a to legálně i nelegálně. Hollywood si ode mě o dva roky později odkoupil práva na nápad, na kompozici snímku, dosadil do něj herečku a použil jej jako filmový plakát.
Pro mě to je hlavně důkaz toho, jak dokáže zafungovat minimalistická zkratka. Vezměte si, že devadesát procent snímku pokrývá černá plocha, kterou naruší jenom subtilní linka ženského těla. Otevírá fantazii a inspiruje vlastní výklad, proto si myslím, že ten snímek sklidil takový úspěch.
Stává se mi, že ke mně během rutinní činnosti v ateliéru přicházejí útržkovité myšlenky a kompozice. Zjeví se mi před očima. Moje podvědomí zapracuje a vytvoří projekci fotky v mé hlavě.
Sednu si, popadnu papír a udělám si skicu. Snažím se nápad za každou cenu zachytit a pak hledám způsob, jak dát fotografii konečný tvar.
Ano. Tak třeba snímek dívky, která na nás hledí zpod vodní hladiny. Rozjeli jsme se s modelkou na řeku Otavu, kde jsme hodlali pořídit snímek. Ukázalo se, že jsem si vysnil obtížnou věc, neboť voda se kalila a modelka nebyla pod hladinou vidět. Museli jsme stoupat pořád dál proti proudu k pramenům, kde už byla voda čirá, ale zároveň tak ledová, že jsem chtěl focení vzdát. Nicméně moje Múza ukázala velký charakter a vlezla do vody. Kdykoli se na tu fotku podívám, soucítím s ní a vidím tu sílu jejího rozhodnutí.
Podpořte Reportér sdílením článku
V době sametové revoluce pracoval v redakci Zemědělských novin. Ještě téhož roku přešel do Lidových novin, kde byl pouze jeden den, než se začal podílet na úvodním vydání časopisu Reflex. Spoluzakladatel komiksu Zelený Raoul.