Herci nemají choulostivé scény přetrpět. Profese intimní koordinátorky dorazila i do českého filmu
2. května 2025
2. května 2025
foto: použito se svolením Jany Neustupové
U zahraničních filmových produkcí se stává standardem, v Česku si tato nová profese teprve získává respekt. Intimní koordinátor pomáhá herečkám a hercům udržet jejich hranice při natáčení choulostivých scén, snaží se vytvářet na place důvěrné, bezpečné prostředí. Jana Neustupová patří mezi tři certifikované intimní koordinátorky u nás, má bohaté zkušenosti ze zahraničí. „Často se tu točí stylem ‚nějak ty intimní scény sfouknem‘. Je ale potřeba, aby se herci při jejich natáčení cítili dobře, nemají to přetrpět,“ říká.
Naposledy se mi líbily scény v novém zpracování románu Milenec lady Chatterleyové. Je tam řada intimních momentů, které si zachovávají atmosféru doby, v níž se děj odehrává. Obecně platí, že nejlepší intimní scéna je ta, která působí přirozeně a uvěřitelně. A nemusí v ní být spousta nahoty. Mám radost z každého pokusu zachytit intimitu bez klišé, originálně.
Nahoty je ve filmech určitě víc, ale vztah k ní se proměnil celkově ve společnosti. Vídáme ji kolem sebe mnohem častěji než třeba před padesáti lety. Jenže ukazovat nahé tělo ve filmu není vždy nutné. I proto je potřeba práce intimní koordinátorky. Procházím scénář a s tvůrci diskutujeme, jak a zda nahota posouvá děj, jestli má smysl. A někdy se dá obejít nebo si s ní jde pohrát, aby ve finále nic moc vidět nebylo.
Každý má jiné osobní hranice. Jsou herečky a herci, kteří přijdou na plac, svléknou se a neřeší to. Jinému nevadí nahota, ale nechce, aby se protějšek dotýkal určitých částí jeho těla. A někdo si odmítá svléknout i „jen“ tričko. Každý ten postoj má být respektovaný. Moje práce spočívá i v tom, že mohu hercům pomoci s různými ochrannými bariérami a pomůckami, které zakrývají ta místa, která nemají být vidět. V Hollywoodu i na Západě se téma intimních scén a nahoty v poslední době hodně řeší. U nás jsme na začátku. Často se tu točí stylem ‚nějak ty intimní scény sfouknem‘. Je ale potřeba, aby se herci při jejich natáčení cítili dobře, nemají to přetrpět.
Pomáhám hercům nastavit hranice jejich intimity, v nichž se při natáčení cítí bezpečně. Mluvíme otevřeně o tom, co jim v intimitě nevadí a co už je pro ně za hranou. Pracuju na vytvoření důvěry mezi hereckými partnery, společně hledáme nejlepší způsob, jak intimní scény nejlépe ztvárnit, aby to bylo v pohodě pro herce i tvůrce a scény vypadaly co nejautentičtěji. Přítomnost intimní koordinátorky či koordinátora má také eliminovat možné nepříjemné situace.
Ne všem to dochází, proto se přesně tohle snažím vysvětlovat hlavně mladým hercům. Aby si uvědomili celý kontext. Někdy totiž kývnou na situaci, která jim není příjemná, protože neumí říct ne, bojí se, že přijdou o roli, dostanou nálepku „problematického“ herce. Takže natáčení těch scén přetrpí, ale stejně se jim to ukládá do podvědomí a jednou to trauma vyskočí. Nebo budou vzpomínat na to natáčení s pachutí.
Moje role je důležitá nejen v období natáčení, ale také před ním. Ideální je, když s tvůrci spolupracuji od chvíle, kdy vzniká scénář, aby se intimní scény ladily od počátku. Když je hotový scénář, ví se, co se od herců bude v intimních scénách chtít, je moje práce s nimi o tom mluvit. Zjistit, co je pro ně v pořádku, co ne, a společně hledat řešení. Potom by se měly scény zkoušet, ale to se málokdy podaří.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.