Cestovatelské trendy 2025: nalehko a radši bez dětí. Vládne Itálie, láká Albánie
4. května 2025
Reportér 05/25 · Číslo 129
Cestovatelské trendy 2025: nalehko a radši bez dětí. Vládne Itálie, láká Albánie
4. května 2025
Reportér 05/25 · Číslo 129Cestovatelské trendy 2025: nalehko a radši bez dětí. Vládne Itálie, láká Albánie
foto: ČTK/Profimedia.cz
Češi opět vyrážejí do světa a nebojí se připlatit si za exotické destinace či za lepší služby. Útlum daný pandemií a prodloužený energetickou krizí či vysokou inflací je, zdá se, za námi. Shodnou se na tom nejen cestovní kanceláře nabízející pobytové či poznávací zájezdy, ale i prodejci letenek či mobilní operátoři monitorující využití roamingu v cizině. K aktuálním cestovatelským trendům teď patří například zájem o Albánii nebo touha vidět za kratší čas mnohem více věcí než dříve.
Postpandemický hlad po zážitcích či odpočinku v jiných klimatických pásmech s sebou přinesl i některé změny dosavadních českých cestovatelských zvyklostí. Kromě poněkud upozaděné snahy ušetřit za každou cenu je to prohloubení trendu zkracování letních dovolených ve prospěch několika zahraničních „výjezdů“ během roku.
Individuální turisté, kteří si dovolenou rádi plánují sami, se pak stále častěji neomezují na nabídku tuzemských letišť, ale vyhledávají si kombinace výhodných letenek s přestupy po celé Evropě.
„Češi od pandemie stále více preferují kvalitní dovolenou a jsou ochotni zaplatit více za lepší služby,“ uvádí mluvčí cestovní kanceláře Čedok Klára Divíšková. Nejčastěji volí letecké zájezdy a ubytování ve čtyř- a pětihvězdičkových hotelech, které tvoří u Čedoku 85 procent rezervací.
Čeští turisté si oproti minulosti častěji vybírají lepší místa v letadle nebo si připlácejí za catering na palubě. Vzrůstá také poptávka po adults only hotelech, kde si klienti nepřejí být rušeni dětmi, po méně známých destinacích a odletech z regionálních letišť.
Divíšková potvrzuje, že místo jedné delší dovolené u moře Češi jezdí obvykle dvakrát ročně, přičemž jedna dovolená bývá letní a druhá zimní. V zimě vede Dominikánská republika, Thajsko nebo Zanzibar. Naopak v létě se třeba u tradičního Chorvatska pobyty smrskávají, občas třeba jen na prodloužené víkendy. „Klienti také s oblibou kombinují týdenní dovolenou s poznávacím zájezdem, kdy jeden týden věnují objevování památek a druhý relaxaci u moře,“ popisuje Divíšková.
Rostoucí zájem o cestování i přes vyšší ceny se však neomezuje na velké „korporátní“ cestovky. „Občas nás to překvapuje, ale zájem o typ cestování, který nabízíme, má pořád mírně zvyšující se trend,“ říká Miroslav Turák z CK Kudrna. Ta patří mezi „adrenalinové“ kanceláře, nabízející hlavně poznávací zájezdy pro menší skupiny do destinací, kde se žádný velký komfort neočekává.
Obecným trendem je podle něj zkracování zájezdů zejména do vzdálenějších destinací, a to nikoliv kvůli ceně. „Lidé daleko více spěchají a chtějí danou destinaci poznat v kratším čase, případně stihnout více destinací v kratších časových oknech. Takto se nám čím dál více objevují klienti, kteří s námi vyráží do světa i několikrát v roce,“ dodává Turák.
K nastartování zájmu po pandemii a překonání obav z plánování „first minute“ podle něj hodně pomohla možnost bezplatného zrušení zájezdu až 60 dní před odjezdem. I měsíc před zájezdem si pak mohou klienti destinaci či termín změnit.
Podle šéfredaktorky cestovatelského portálu Hedvábná stezka Denisy Zmeškalové lidé cestují více do přírody, odpočinout si od civilizace a davů. „Přibylo také více digitálních nomádů,“ popisuje s tím, že obecně je hlavně v zimním období větší zájem cestovatelů o Thajsko, Šrí Lanku, Vietnam či Spojené arabské emiráty.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudoval politologii na Univerzitě Karlově a mezinárodní vztahy na VŠE. U novinařiny zakotvil v roce 2007, kdy začal pracovat pro zahraniční rubriku Lidových novin.