Vaření s finančním limitem mě začalo bavit, říká gastro novinářka Hana Michopulu
25. dubna 2025
25. dubna 2025
foto: použito se svolením Hany Michopulu
Když Hana Michopulu začala psát (a vařit) na instagramový profil skromne.jidlo, nemělo jít původně o víc než o pár tipů na jídla pro rodiny samoživitelů během covidové pandemie. Jenomže ohlas byl nečekaně silný, navíc autorku samotnou začalo vaření s finančním limitem (tehdy padesátikorunovým) bavit. Završením příběhu je právě vycházející kolekce sto dvaceti receptů nazvaná Skromné jídlo, která je kromě jiného důkazem, že každé omezení probouzí kreativitu.
V tuto chvíli nic nevidím. Nechci být negativní, ale jídlo je v Česku v defenzivě. Ze dvou důvodů: jednak došlo k výraznému zdražení potravin, jednak média nemají rozpočty na to, aby psala o jídle kvalitně čili zasvěceně a kriticky. Prakticky neexistují recenze restaurací, což se negativně projevuje na tom, co se prodává a podává.
Ano, ale i představa o celé šíři a hloubce toho odvětví. Obraz není plastický, ve hře je pořád jen několik televizních celebrit, chybí širší povědomí o práci skutečně novátorských kuchařů, které tu máme. A jelikož toho o gastru moc nevíme a netříbíme si vkus, necháme se snadno zpracovat ukřičenou reklamou. My netušíme, jak chutná skvělé bún bò nam bộ. Soudíme pouze podle vlastní přibližné představy. Systém nenechává růst kvalifikované gastro novináře, kteří by nám to řekli. Tím pádem se nic převratného neděje.
Ano, to je skvělé. To je platforma, která dává kuchařům prostor vysvětlovat, co a jak dělají. Zároveň je to však jeden soukromý subjekt, rodinná firma, která má v Česku licenci. Já mluvila o kritické reflexi v médiích. Když nepočítáme receptové lifestylové časopisy, média o jídle byste spočítal na jedné ruce. A ještě jedna věc nám schází. Nežije tu mnoho menšin, které by probarvily zdejší gastronomickou nabídku. Což je škoda, vezměte si jenom, jak osvěžující byl vznik nových ukrajinských bister po začátku války.
Ale ti jsou často někým placeni, mají vlastní obchodní zájmy nebo prostě jen ukazují hezké věci – nejsou tu od toho, aby zastoupili novináře. Influencer přiláká lidi, ale nesortuje kvalitu. Nejde se zeptat do kuchyně a nepoloží tam kuchaři nepříjemné otázky. Ukazuje vlastní preference a hezké zážitky, jde spíš o emoce než o zasvěcený soud. I když, nedávno jsem narazila na velmi slavného amerického „influencera“ Keitha Leeho, který ale má novinářskou integritu. To je důkaz, že to jde i na platformách.
V Česku je to Gastromapa, v cizině se léta řídím právě průvodcem Gault & Millau, případně hledám na eater.com.
Máma. Pracovala jako mistrová šicí dílny a i při vaření se chovala jako řemeslník, minimalista, který trvá na tom, aby se věci dělaly určitým způsobem a podle pravidel. Měla smysl pro čisté vaření, kde neexistuje, aby se do českého karbanátku vrazilo provensálské koření.
Podpořte Reportér sdílením článku
V době sametové revoluce pracoval v redakci Zemědělských novin. Ještě téhož roku přešel do Lidových novin, kde byl pouze jeden den, než se začal podílet na úvodním vydání časopisu Reflex. Spoluzakladatel komiksu Zelený Raoul.