Logo

Tenisky pořád dokola. Když je donosíte, pošlete je zpátky a firma z nich udělá další

11. dubna 2025

foto: Petr Huser

Je to vlastně úplně jednoduchá myšlenka. Materiál, který zbyde v dílně po výrobě bot, se použije k výrobě… bot. Udržitelných, barevně unikátních tenisek, které mají svá pořadová čísla, třeba jako grafické tisky. Eva Klabalová, designérka a zakladatelka značky KAVE Footwear, vypráví, jak první páry skladovala u rodičů v obýváku nebo na co je dobré použít korek a kávovou sedlinu. A také jak se obnošené tenisky stávají novými.

Kolik máte doma bot?

Teď to bude něco kolem třiceti párů. Jsou to hlavně tenisky, ale najde se i několik párů na podpatcích. Mě boty bavily už odmalička, pamatuju si, že jsem si ráda zkoušela ty maminčiny.

Navíc vaši prarodiče pracovali ve Zlíně v baťovských továrnách…

Díky čemuž jsem vždycky měla spoustu bot, které babi s dědou kupovali v práci. Byly to boty, které měly nějakou výrobní vadu, například jejich části měly trochu odlišnou barvu nebo odstín, a nemohly jít do prodeje. Ve firemních prodejnách se takové páry prodávaly za zlomek ceny, což je ostatně běžná praxe i dnes. Je moc dobře, že se i nedokonalé páry dostanou k zákazníkům a nejsou ničeny. Stejně to děláme i v KAVE.

Když jste se rozhodla založit svou značku obuvi, inspiroval vás něčím právě Baťa?

Určitě ano. Baťovská filozofie mě inspirovala a inspiruje dodnes. Je to bezedná studnice moudrosti, přičemž nejradši mám výrok „Co chceš, můžeš.“. Je to jednoduše o tom, zvednout zadek a začít pracovat. Nikdy se nic neudělá samo a rychle, úspěch se ve většině případů skrývá za pečlivou mravenčí prací.

Přečtěte si také

Prvních sto tenisek

Kdy jste vůbec vyrobila své první boty?

Začátky byly dost divoké. První tenisky vznikly před deseti lety jako výsledek experimentování se zbytkovými materiály ve zlínské továrně. Hledala jsem moment ve výrobě, který by se dal změnit, aby výsledkem byl zcela nový, udržitelný produkt vyrobený pomocí stávajícího strojního vybavení, tedy bez nutnosti investice do nových strojů. Tak vznikla značka KAVE.

Podpořte Reportér sdílením článku