Esej

Být, či nebýt? Svět sužuje krize smyslu, hamletovská otázka je pořád aktuální

Post Image

Být, či nebýt? Svět sužuje krize smyslu, hamletovská otázka je pořád aktuální

Play icon
19 minut

Foto: Reportér

Náš svět je bohatší, pohodlnější a zbavený útrap, které byly pro minulá staletí běžné. Stále více však přestává být místem, v němž nacházíme smysl. Nehrozí nám černá smrt, ale šedý život. Jsme jako stádo Hamletů, pozorujících dění kolem sebe s nevěřícným a odmítavým údivem. Vnitřní prázdnota a ironický odstup však nemohou být nosným pilířem existence. Kde domov můj, ptáme se.

Co považujete za zásadní problém dneška?

Být, či nebýt – to je otázka. Anebo přinejmenším byla. Osudem slavných citátů je nezřídka, že se z nich častým opakováním stane pouhá fráze, z níž se vytratil význam. Jsou jako sochy významných osobností, které se postupně promění v dekorativní prvky veřejného prostoru – snadno zapomeneme, že chladná forma kdysi patřila člověku z masa a kostí. Hamletova replika v nás dnes bude pravděpodobně evokovat pocit teatrálnosti, snad si vybavíme postavu mládence v punčochách a s lebkou v ruce, ale nic z toho nás příliš nezneklidní.

Jenže by možná mělo.

Shakespearův hrdina si totiž v oné scéně na nic nehraje – on se hroutí. Ve slavném monologu se marně ptá po smyslu lidské existence a zvažuje, zda by nebylo lepší „vzepřít se moři trápení a skoncovat to navždy“. Hamlet přemítá nad sebevraždou, neboť svět okolo něj se mu jeví jako absurdní, ošklivý a bezvýznamný. Ani po více než čtyřech stech letech se nedá říct, že by jeho dilema bylo překonané – že by otázka, zda život stojí za to žít a proč, přestala být relevantní. Opak je pravda. 

Kanadský filozof John Vervaeke hovoří o tom, že současný Západ sužuje hluboká krize smyslu. Velké příběhy, ať už náboženské, nebo národnostní (jež inervovaly kulturu a společnost, dávaly člověku pocit sounáležitosti s ostatními a orientovaly jeho bytí ve světě skrze rituály), byly dekonstruovány a zahozeny ve jménu osvobození se od zpátečnictví, pověrčivosti a kmenovosti.

Tato emancipace od mytického sedimentu minulosti byla zřejmě vedena dobrým úmyslem – ostatně stačí si vybavit hrůzy 20. století, abychom pochopili, odkud se vzala averze vůči velkým kolektivním příběhům – nicméně stojí za to se ptát, zda jsme nezašli příliš daleko a neodstranili nejen pouta, která nás svazovala, ale také ta, jež nás držela v kontaktu se světem, s druhými a nakonec i se sebou samými.  

Přečtěte si i další esej napsanou pro Reportéra

Černá smrt a šedý život

Otázka smyslu není abstraktní filozofický problém, ale věc fundamentální vztahovosti a pocitu, že někam patříme, že zde máme své místo a že jsme pro svět relevantní, stejně jako je svět relevantní pro nás. Když se tento vztah naruší, projevuje se to pocitem odcizení a beznaděje. Kdo zažil den, kdy se probudil a nevěděl, proč vstát, zná tíživost ztráty tohoto pouta. Stačí si představit atmosféru prázdných výloh, zarostlých chodníků a tápajících lidí v malých zapomenutých městech, kde zavřeli továrnu nebo důl, abychom poznali, jak velice praktický problém to může být.

Podpořte Reportér sdílením článku