Nejíst blbě je základ. Chytré skleničky ze Živiny šetří nervy i čas
13. dubna 2025
Reportér 04/25 · Číslo 128
Nejíst blbě je základ. Chytré skleničky ze Živiny šetří nervy i čas
13. dubna 2025
Reportér 04/25 · Číslo 128Nejíst blbě je základ. Chytré skleničky ze Živiny šetří nervy i čas
foto: Marek Knittl
Začalo to za covidu u tchyně ve sklepě, kde Martin Kudera našel spoustu velkých zavařovaček. Vyrobil do nich kimchi, kvašený zeleninový salát původem z Koreje, který pak rozdal kamarádům. Dnes, ani ne po pěti letech, už Martinovo kimchi znají po celém Česku. A taky omáčky a kari pasty a kečupy a pesta a sladké pomazánky a… Zkrátka firma Živina má obrat v desítkách milionů a k tomu jasnou misi: vytvořit největší síť špičkových restaurací v zemi – Z našich domovů.
Co je pro většinu z nás, pokud jde o jídlo a vaření, největší problém?
Čas, samozřejmě.
Martin a Markéta Kuderovi to tušili, ale protože jsou oba marketingoví specialisté a mají ve zvyku si všechno testovat, nechali si na tohle téma udělat průzkum. Vyšel dost jednoznačně: Nejpalčivějším problémem je pro většinu dotázaných večeře ve všední den.
Však to známe – středa (čtvrtek, pátek…) podvečer, rodina se postupně schází doma, a ještě než si všichni stačí zout boty, vzduchem už letí nevyhnutelná otázka: „Co bude k večeři?“
Matce, otci (ať už ten den má vařit kdokoliv) se na čele rýsuje vráska, přece to zas neskončí chlebem se šunkou nebo tousty s kečupem. „A právě pro tyhle situace máme řešení,“ říkají Kuderovi, manželé, kteří stojí za značkou Živina. „Díky našim produktům si každý velmi rychle a jednoduše uvaří kvalitní jídlo, které je srovnatelné s dobrou restaurací. A to dokonce i někdo, kdo vaření úplně neholduje.“
Typově? V lednici máte trochu zeleniny a kuřecí maso. Nakrájíte, orestujete na pánvi, zalijete omáčkou pad thai nebo teriyaki od Živiny, přidáte nudle téže značky a za čtvrt hodiny sedí celá rodina kolem stolu, spokojená. „Nebo máte v mrazáku masové koule a ve špajzu těstoviny. Uvaříte, zalijete naší rajskou omáčkou a máte skvělé, výživné jídlo,“ popisuje Martin Kudera.
Tohle je celá filozofie firmy: ušetřit vám čas, nakrmit vás jako v kvalitní restauraci a ještě, jak dodává Markéta, vám vykouzlit úsměv na tváři, protože tuhle večeři vám nedovezl žádný kurýr.
Tu jste si uvařili sami.
Příběh Živiny, firmy, která má letos nakročeno ke stomilionovému obratu, začal za covidu. Martin tehdy začal doma vyrábět už zmíněné kimchi, fermentovaný salát, který je díky svému složení a vlastnostem obrovským zdrojem vitaminů. „Hodně jsem řešil, abychom jako rodina jedli dobře,“ vzpomíná Martin.
Podpořte Reportér sdílením článku
Je přesvědčená, že novinařina je nejvíc nejlepší zaměstnání na světě.