Porcelán našich babiček pro 21. století. V cibuláku je jednoduchost, která se neokouká
13. dubna 2025
Reportér 04/25 · Číslo 128
Porcelán našich babiček pro 21. století. V cibuláku je jednoduchost, která se neokouká
13. dubna 2025
Reportér 04/25 · Číslo 128Porcelán našich babiček pro 21. století. V cibuláku je jednoduchost, která se neokouká
foto: Český porcelán
Žádné kudrlinky ani buclaté hrnečky. Jiří Pelcl v roce 2004 navrhl pro Český porcelán Dubí kolekci Bohemia a přišel s novým jazykem: přesnou geometrií, plochými oušky a jednoduchostí, která se neokouká. Po dvaceti letech se sada podle jeho návrhu stále vyrábí a stále působí současně.
Když se v roce 2004 na trhu objevila sada nádobí Bohemia, byl to zlom, jaký český porcelán dlouho nezažil. Žádné buclaté tvary, manýristické ornamenty a linky. Místo toho přesná geometrie, čisté tvary, charakteristické ouško připomínající spíš grafický znak než ucho od šálku, a když cibulákový vzor, pak trochu jinak a jinde, než jsme byli po generace zvyklí.
„Cílem bylo dát nové kolekci soudobou formu,“ říká její autor Jiří Pelcl ve svém pražském ateliéru, který je plný příkladů úspěchů jeho dlouhé kariéry – skleniček, porcelánových šálků, židlí i čerstvě rozpracovaného modelu kliky.
Nová sada nebyla jen jiná, nýbrž také první svého druhu – a do značné míry zůstává jediná dodnes. Má navíc výsadní postavení jak v rámci tvůrčí historie čtyřiasedmdesátiletého návrháře, tak i českého designu.
„Bohemia zosobňuje Pelclovu evoluci od konceptuálního designu, kritizujícího komunismus a ochablost výroby z konce 80. let, až po designéra, který se plně emancipoval v novém, demokratickém režimu,“ říká teoretik designu Adam Štěch, který byl kurátorem Pelclovy rozsáhlé výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie před čtyřmi lety. „Dokázal navrhnout jednoduchou, a přesto inovativní věc – rozpoznatelnou tvarem i dekorem, zároveň dokonale praktickou. Jde o příklad ‚super normal designu‘, jak jej kolem roku 2005 definoval anglický designér Jasper Morrison.“
Autor kolekce Jiří Pelcl patří k nejvýraznějším osobnostem českého designu posledních třiceti let. Od devadesátých let se podílel na proměně českého vizuálního prostředí – jako designér i někdejší rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Navrhoval nábytek, interiéry, svítidla, skleněné objekty i porcelán. Vždy s jediným cílem: aby navržený předmět nejen dobře vypadal, ale především sloužil.
Podpořte Reportér sdílením článku
Většinu své profesní dráhy zasvětil časopisům. Mimo jiné vedl magazíny Dolce Vita, Proč ne?! Hospodárských novin a Pátek Lidových novin.