Režisérka Adéla Stodolová: Mýtus, že umění vzniká z utrpení, už patří minulosti
28. března 2025
28. března 2025
foto: použito se svolením Adély Stodolové
Adéla Stodolová začínala jako tanečnice, krátce si vyzkoušela činohru, ale našla se v choreografii a režii. „Nečekala jsem, až mě někdo osloví. Prostě jsem tvořila vlastní projekty,“ říká. Od malých scén se vypracovala k režii představení na Letní scéně Musea Kampa či v Divadle Na Fidlovačce. Nyní připravuje premiéru inscenace Smečka – příběhu o sexuálním násilí inspirovaného skutečnou událostí.
Nejdéle jsem tanečnice. Jako dítě jsem byla hodně extrovertní, měla jsem potřebu bavit okolí a rodiče doufali, že část energie vyplavím v tanečním kroužku. Tanec se ale stal tak přirozenou součástí mého života, že jsem ho studovala na konzervatoři a poté na HAMU, kde jsem se pod vedením profesora Ctibora Turby věnovala nonverbálnímu a komediálnímu divadlu. Právě on mi ukázal, že tanec a herectví lze dokonale propojit.
V osmnácti jsem dostala hlavní roli Julie v divadle Rokoko. Rychle mi došlo, že to není moje parketa. Hraní pro mě bylo velký stres, nedokázala jsem pracovat s textem slovo od slova, trpěla jsem na blackouty. Takže jsem činohru opustila.
Postupně jsem se čím dál víc profilovala jako choreografka a sama začala tvořit příběhy. Cítila jsem potřebu slézt z jeviště, tvořit věci od začátku, být hybatelkou. Toužila jsem být režisérkou a nečekala, až mě někdo osloví. Začala jsem dělat autorské projekty, na které jsem si sama sháněla granty. Působila jsem na malých scénách, když za mnou přišla Daniela Sodomová, producentka Letní scény Musea Kampa, a nabídla mi, jestli bych nechtěla režírovat představení tam.
Obavy. Velké jeviště, spousta diváků, měla jsem pracovat se známými herci, na ta představení je upřena velká pozornost. Byla to obrovská zodpovědnost, cítila jsem tlak, že si nemůžu dovolit chybu. Pochybovala jsem, jestli jako neznámá režisérka získám autoritu. Ale Daniela mě uklidnila, že mi pomůže vybudovat si sebevědomí a tu autoritu získat.
Už ano, ale trvalo mi dlouho, než jsem to dokázala. Měla jsem pocit, že by to bylo troufalé. Sebevědomí mi dodalo až to, že mě lidé začali oslovovat přímo kvůli režii. To je znamení, že jsem na správné cestě. Přesto o sobě občas slyším: „Adéla?! Jo, to je ta choreografka, co režíruje.“
Je to tak. Ono to začíná už ve chvíli, kdy se rozhodnete jít režii studovat. Když se hlásí muž, dají ho na režiséra. Když se hlásí žena, často ji nasměrují na dramaturgii. Máme spoustu talentovaných dramaturgyň, které měly režírovat. Já sama už ty předsudky v Praze tolik necítím. Ale od kamarádky, která režíruje v menším městě, vím, že ji někteří mužští herci neuznávají, hraničí to až se šikanou.
Říkají o mě, že jsem nejhodnější. To mě trochu znejisťuje, protože si nejsem jistá, jestli to mezi řádky nečíst jako nejblbější. (smích) Nejsem moc plánovací typ, projekty mi většinou vznikají až během zkoušení. Režii považuji za společnou práci – propisují se do ní všichni, kdo na představení pracují. Chci, aby to herci hráli, protože to tak cítí, ne proto, že jsem je do toho natlačila nebo jim něco přikázala.
Když na něčem lpím, přirozeně si to bez nátlaku prosadím. Myslím si, že mám schopnost dovést herce tam, kam chci, aniž by si toho všimli. Herci často nemají odstup, soustředí se na svou roli, což je přirozené. To je moje práce režisérky – mít odstup, vést všechny k žádanému výsledku.
Hodně čerpám ze zkušeností, dlouho jsem sahala po lidech, které znám dlouhé roky a vím, jací jsou. Ale při posledním castingu jsem zjistila, kolik talentů je v mladé generaci, že mě inspiruje. A došlo mi, že je potřeba jim dávat víc šancí. Pořád je pro mě ale zásadní, že chci pracovat s lidmi, kteří mají talent, ale zároveň se starají o svůj osobní rozvoj. Protože můžete mít neuvěřitelně nadaného herce, ale pokud je sebedestruktivní, zkomplikuje práci všem okolo.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.