Jsou tiché, nemají výfuk a nezůstanou někde viset. Česká města poznávají elektrobusy
16. března 2025
Reportér 03/25 · Číslo 127
Jsou tiché, nemají výfuk a nezůstanou někde viset. Česká města poznávají elektrobusy
16. března 2025
Reportér 03/25 · Číslo 127Jsou tiché, nemají výfuk a nezůstanou někde viset. Česká města poznávají elektrobusy
foto: ČTK/Profimedia.cz
Tišší autobusy, a ještě k tomu bez výfuku mohou od loňského prosince využívat při cestování veřejnou dopravou obyvatelé Tábora i sousedících měst Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí. A nejsou sami – elektrobusů postupně přibývá po celém Česku.
Po jihočeském Táboře teď jezdí deset elektrických autobusů a do pěti let už by měla elektřina vládnout celému vozovému parku tamní městské hromadné dopravy. Většina lidí si změny ani nevšimne – ukazují to dosavadní zkušenosti dopravce, jímž je v Táboře společnost Comett Plus.
„Někteří pouze poznají, že teď v zimě je v autobusech relativně chladněji než v těch klasických se spalovacími motory,“ popisuje jednatel firmy Aleš Melich s tím, že jde zhruba o podobný rozdíl, s jakým se v našich domácnostech setkáváme mezi teplem z přímotopů a klasickým vytápěním pomocí kotle.
Oproti běžným autobusům jsou elektrobusy tišší, a to hlavně při nižších rychlostech. S tím už mají v Táboře dobrou zkušenost. Melich popisuje případ, kdy na městský úřad dorazil protest jednoho obyvatele, u jehož domu měla vzniknout nová zastávka. „Nevěděl, že to budou elektrobusy, takže začal dělat humbuk kvůli očekávanému hluku. Když se dozvěděl, že je to elektrobus, neřekl už ani slovo,“ vysvětluje.
Elektrobusy sice jezdí v Táboře teprve necelé tři měsíce, ale práce na „ozelenění“ dopravy ve městě i okolí odstartovaly mnohem dříve. Už v roce 2006 začal ulicemi jezdit první autobus na CNG, tedy na stlačený zemní plyn. Z pohledu emisí je to čistější řešení než pohon na benzin, naftu nebo LPG (zkapalněný ropný plyn). Od roku 2019 jezdily městské autobusy v Táboře stoprocentně na CNG.
Tišší provoz není jedinou výhodou elektrobusů. Táborský místostarosta Martin Mareda dodává, že se díky nim zlepšuje i kvalita ovzduší. „Docela pravidelně jsme bývali na špici a myslím to v tom negativním smyslu slova,“ říká. Jedním z možných řešení je podle něj právě rozvoj městské hromadné dopravy a nasazování nízkoemisních vozidel.
„Provoz elektrobusů jsme si vyhodnotili jako ekologický a ekonomický zároveň,“ uvedl Aleš Melich při slavnostním otevírání depa v Táboře letos koncem února. Právě zde, v depu, jsou také instalovány dobíjecí stanice, které jsou klíčové pro to, aby všechny autobusy jezdily, jak mají.
„Jedná se o první instalaci pro autobusovou dopravu, kde je nadmíru důležité vše správně propočítat a naplánovat,“ vysvětlil Jan Zápotočný, místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie. Řešení zajišťující dobíjení elektrobusů tam navrhli s ohledem na aktuální potřeby dopravce, ale počítali přitom i s rezervou pro budoucí rozvoj flotily.
Elektrifikace autobusového parku obvykle probíhá postupně a Tábor není výjimkou. Městskou hromadnou dopravu ve městě zajišťovalo 34 autobusů na CNG, deset z nich už vystřídaly elektrobusy. Flotila vozů pro MHD je tak už téměř z jedné třetiny plně elektrická. Město si navíc plánuje, že v budoucnu pořídí ještě dalších pět elektrických vozů.
První otázka, která napadne asi každého, je, jak často se musí autobusy dobíjet, jak dlouho vydrží jezdit a zda nezůstanou někde „viset“ i s cestujícími. Tyto obavy poměrně rychle rozptylují experti ze společnosti Comett, kteří řídí a sledují flotilu z centrálního dispečinku. Celý systém je totiž automatizovaný a sám si hlídá, kdy a jak dlouho je potřeba dobíjet.
Podpořte Reportér sdílením článku
Má svůj web Ekonews věnovaný tématům udržitelnosti, ať už v byznyse nebo v praxi každého z nás.