Méně peněz, více kilometrů. Jak podnikatel vsadil na elektromobily
16. března 2025
Reportér 03/25 · Číslo 127
Méně peněz, více kilometrů. Jak podnikatel vsadil na elektromobily
16. března 2025
Reportér 03/25 · Číslo 127Méně peněz, více kilometrů. Jak podnikatel vsadil na elektromobily
foto: Jan Hromádko
Časté cestování po Praze a potřeba parkovat v různých městských částech. To byla pro Lukáše Kolafu hlavní motivace pro pořízení elektromobilu, díky kterému má v metropoli parkování zdarma. Zatím.
Jeho firma se zabývá správou nemovitostí. Už deset let se klientům stará o byty v pronájmu. Ještě před pandemií koronaviru byly využívány spíše ke krátkodobému ubytování turistů, teď už jsou to výhradně byty se stálými nájemníky. „Z pohledu péče o nemovitosti v tom ale není moc velký rozdíl a naši zaměstnanci mezi nimi stále pendlují,“ říká Kolafa.
V začátcích podnikání si vystačil s jedním autem, ale když klientů přibývalo, bylo nutné rozšířit vozový park. Nejdříve šlo výhradně o auta se spalovacím motorem, postupně však začal uvažovat o elektromobilech. Zprvu pro něj bylo největším lákadlem to, že mohou zdarma parkovat v zónách placeného stání.
„Je to pro nás obrovský benefit. Ani ne tak finanční, ale spíš procesní. Zaměstnanci nemusí řešit placení ani to, jak dlouho budou parkovat. Tyhle starosti prostě odpadly,“ vysvětluje. První dva elektromobily, malé volkswageny s ne příliš velkým dojezdem, pořídil v roce 2020. „Mysleli jsme si, že když jezdíme převážně po Praze, bude nám to stačit. V létě to stačilo, ale v zimě už ne,“ vzpomíná.
Po zkušenosti s provozem elektromobilů v chladných dnech, kdy jejich dojezd klesá, se začal poohlížet po autech s větší baterií. V tu dobu byla ale ještě poměrně drahá. Pořídil proto nejdříve plug-in hybrid a později, když ceny čistých elektromobilů začaly klesat, přibyly bateriové vozy s větším dojezdem.
Ve flotile má nyní pět aut, dvě se spalovacím motorem a tři čistě bateriové. Plug-in hybrid je na prodej. „Chceme, aby ta dvě auta se spalovacím motorem dosloužila, pak je také vyměníme za elektromobily. Plug-in hybrid prodáváme už teď. Byl pro nás nepříjemným překvapením z hlediska nákladů na servis, nejvyšších ze všech aut, která jsme kdy měli,“ podotýká Kolafa.
S elektromobily najede zhruba 30 tisíc kilometrů ročně. S tím největším, elektrickou dodávkou ID. Buzz, kterou využívá částečně i jako rodinný vůz, je to zhruba 40 tisíc ročně. Auta se spalovacím motorem využívají ve firmě výrazně méně. „Fungují jako sdílená pro případy, kdy například kolega, který sedí běžně v kanceláři, potřebuje zajet něco vyřídit. Najedeme s nimi tak osm až deset tisíc kilometrů ročně,“ říká Kolafa s tím, že si všichni oblíbili spíš tišší a čistší elektromobily.
Jako další velký benefit se ukázala snazší údržba. Zatímco spalovací motor je poměrně složitý a může se toho v něm hodně pokazit, pohonné ústrojí bateriových aut je podstatně jednodušší. Nemusí se doplňovat žádný olej nebo řešit zanášení výfuku, také součástek je méně. Servis elektromobilů vyžaduje spíš počítač než šroubovák. Většinou se totiž řeší zejména software. „Přehrávají se například programy v nabíjecí jednotce. Toho, co by se na autě fyzicky servisovalo, je opravdu málo,“ popisuje svoji zkušenost Kolafa.
Podpořte Reportér sdílením článku
Spoluzakladatelka serveru Ekonews, pro který také píše.