Warhol, jak ho neznáte. V Pardubicích představují identitu a kořeny extravagantního umělce
7. března 2025
7. března 2025
foto: Judita Matyášová
Umělecká komunita znala Andyho Warhola jako všestranného a extravagantního tvůrce. V soukromí žil ale Warhol úplně jinak, bydlel s matkou v newyorském bytě, mluvili spolu rusínsky a udržovali kontakty s příbuznými na Slovensku. „Chtěli jsme ukázat i tuto méně známou část Warholovy osobnosti. Vedle jeho portrétů celebrit uvidíte také rodinné fotografie a korespondenci,“ říká Martin Cubjak, spolukurátor nové výstavy v Gočárově galerii v Pardubicích.
Oba jeho rodiče byli z rusínské komunity z Mikové na severovýchodě Slovenska. Andy se ale k Rusínům nikdy moc nehlásil. Rád blafoval, když mluvil o svém věku i původu. Občas říkal, že pochází odnikud, a tím odkazoval na skutečnost, že Rusíni nikdy neměli svůj vlastní stát, žili například v Polsku, na Slovensku nebo v Maďarsku. Úplně jinak to vnímala Andyho matka Júlia, která na počátku minulého století přijela za manželem Ondřejem do Pittsburghu. Měli spolu tři syny, Júlia s nimi vždy mluvila rusínsky. Ač většinu života prožila v Americe, nikdy se nenaučila pořádně anglicky. Pořád nějak pomyslně zůstávala doma v Mikové. Na výstavu jsme zařadili například Júliiny dopisy příbuzným, Andy k nim většinou přikresloval nejrůznější motivy z každodenního života.
Andy měl s matkou celý život hodně blízký vztah. Odmalička býval hodně nemocný, takže s ní zůstával doma, a kreslení pro něj byl určitým způsobem únik od reality. Ona sice nikdy moc nechápala, co ho na umění tolik baví, ale snažila se mu všemožně pomáhat, aby mohl vystudovat uměleckou školu. V 50. letech se za ním přestěhovala do New Yorku a společně žili v jedné domácnosti až do její smrti. Muselo to být zajímavé propojení dvou velmi odlišných světů. Andy zval k sobě domů spoustu přátel z umělecké komunity, potkávali tam Júliu, která chodila v šátku jako venkovská žena. Dochovalo se také vyprávění Andyho tety Evy, která k nim přijela v 60. letech na návštěvu.
Šokovalo ji, že Andy ve třiceti ještě není ženatý, protože to by se v Mikové stát nemohlo! Také se divila, proč má na zdech vylepené obří bankovky, což byly ve skutečnosti jeho skici. Eva se také děsila toho, že Bůh potrestá Newyorčany za to, že staví domy až do nebe – mrakodrapy. Nejvíc se jí ale líbila lednička, protože to podle ní byl skoro zázrak, že můžete mít zimu i v létě.
Vybudoval kolem sebe uměleckou komunitu, které se říkalo Factory nebo Silver Factory, kam mohl přijít kdokoliv – od bezdomovce až po prezidenta. Bylo to místo, kde se neustále dělo něco zajímavého, co průběžně zaznamenával. Velmi citlivě vnímal ten rozdíl: na jednu stranu se s ním přátelilo mnoho lidí, ale na druhou stranu jen málokdo opravdu chápal, co prožívá. Existuje velké množství fotografií i filmových nahrávek z Factory. Mnoho těchto materiálů už bylo vystaveno, ale stále ještě zbývá spousta neobjeveného. Andy totiž průběžně ukládal do papírových krabic vše, co pro něj bylo důležité. Byly to například výstřižky z novin, fotografie, paruky, ale také zápisky o tom, co prožívá nebo co ho inspirovalo. Postupně takhle nashromáždil víc než šest stovek krabic.
Podpořte Reportér sdílením článku
Přednáší o novinářské práci v Česku i v zahraničí, a snaží se motivovat začínající novináře, aby pátrali po inspirativních tématech v minulosti i v současnosti.