Někdy se my památkáři zasekneme na detailu a uniká nám podstata
6. března 2025
foto: ČTK/Profimedia.cz
V křesle generální ředitelky Národního památkového ústavu přežila deset ministrů a říká, že při každé změně vlády je připravena na všechny možné scénáře. Vystudovaná architektka Naďa Goryczková na funkci nelpí, nerada by však opouštěla projekty, jimž velí a které probíhají bez ohledu na volební období. Zatím posledním je velkorysá přestavba pražské Invalidovny, její, jak říká, vymodlené dítě.
Vlastně ano, měla jsem tam pracovní povinnosti spojené s projektem Národního památkového ústavu, který se jmenuje „Vltava slavná & splavná“ a který realizujeme v tomto roce. Projekt má za cíl představit řeku Vltavu jako kulturní, přírodní a hospodářský fenomén. Na jejích březích stojí řada památek, které máme ve správě, je inspirací mnoha umělcům i pulzující tepnou naší země. Zároveň náš první orchestr oslavil ve Státech Rok české hudby. A tak jsme si s generálním ředitelem ČF Davidem Marečkem řekli, že si v New Yorku předáme pomyslnou „projektovou“ štafetu, jelikož i náš projekt je inspirován hudbou, konkrétně 150. výročím od prvního uvedení Smetanovy Vltavy.
New York má jedinečnou atmosféru, která buď nadchne, nebo naopak vyděsí. Patřím k té první skupině. Pro památkáře mohou být inspirující konverze některých památek, například nadzemní historické železniční dráhy High Line na Manhattanu. Po jejím odstavení bylo několik kilometrů dlouhé kolejiště na mostní konstrukci přetvořeno na visutý park s vyhledávanou pěší turistickou cestou. New York je zajímavý i svou přísnou pravoúhlou urbanistickou strukturou, která je geniální ve své jednoduchosti a funkčnosti. Ano, najdete tu i děsivé sousedství neogotického kostela s moderním mrakodrapem, ale tady vám to přijde normální.
Přesně. Co je možné v New Yorku, nelze bezhlavě uplatnit jinde, a už vůbec si to neumím představit v Praze. Každé město je jiné, má jinou stavební historii, rozdílné hodnoty. Každé je svým způsobem jedinečné – a tak je to správně. Praha je město rostlé od středověku, kde sledujete jednotlivé stavební vrstvy, a tím je kouzelná a zajímavá. A proto je také pro své mimořádné hodnoty zapsaná na seznam světového dědictví. Měli bychom si toho vážit, ne to neustále zpochybňovat.
Jsem architektka, a proto mám možná větší pochopení pro novou tvorbu v historickém prostředí. Samozřejmě mě zajímá, zda se návrh hodí do místa, kde bude stát, ale zároveň za tím vidím i možnost nové vrstvy, funkce, prostě oživení. Je to trochu jiný pohled než ten ryze památkářský.
Možná mám liberálnější přístup k některým věcem, ale zároveň existují limity, které jsou nepřekročitelné – a ty je třeba ctít. Vzpomínám si, jaké vášně budila stavba Tančícího domu. Památková péče jako celek proti jeho výstavbě sice nebyla, avšak někteří kolegové památkáři měli z realizace obavu. Mně se líbil od samého počátku, je vtipný, drží nároží, výšku i charakter a přitom přináší na nábřeží novou dynamiku. Prostě zajímavá stavba. Na rozdíl od Masaryčky, což je dle mého značně předimenzovaná stavba, do daného prostředí zcela nevhodná. Ač stojí v území degradovaném magistrálou, nesnaží se o její potlačení. Já vím, že je to těžké, magistrála je nevratný zářez do urbanismu města, který se bude těžko jakkoliv napravovat. Ale Masaryčka se o to měla aspoň pokusit. Místo toho vznikl monoblok bez měřítka, jenž jako mohutná loď vplouvá do poklidného historického centra.
Ano, narodila jsem se v Rýmařově, moje místa jsou spojena s Jeseníkem a ano, v šumperáku (slavném typu rodinného domu ze 60. let minulého století – pozn. red.) jsem vyrůstala a moji rodiče v něm bydlí dodnes. Možná i to je ten důvod, proč mám pozitivní vztah k architektuře 60. a 70. let. Asi to mám podvědomě zakódované v hlavě.
Podpořte Reportér sdílením článku
V době sametové revoluce pracoval v redakci Zemědělských novin. Ještě téhož roku přešel do Lidových novin, kde byl pouze jeden den, než se začal podílet na úvodním vydání časopisu Reflex. Spoluzakladatel komiksu Zelený Raoul.