Modrá hlubina. V sedmikilové váze se snoubí historický bágl a vizionářství designéra
16. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 126
Modrá hlubina. V sedmikilové váze se snoubí historický bágl a vizionářství designéra
16. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 126Modrá hlubina. V sedmikilové váze se snoubí historický bágl a vizionářství designéra
foto: Moser
Monumentální váza Abyss, první dílo designéra Jana Plecháče jako uměleckého ředitele karlovarského Moseru, se zrodila teprve před dvěma lety, ale okamžitě se stala manifestem nové éry této tradiční české sklárny. Dílo, které zvládne vytvořit jen jediný huťmistr, v sobě spojuje tradiční řemeslo s inovativním designem.
Půl roku procházel designér Jan Plecháč karlovarskou sklářskou hutí Moser, studoval její historii a přemýšlel, zda je vůbec možné přinést značce s více než stošedesátiletou tradicí něco nového. V roce 2022 se stal jejím uměleckým ředitelem s úkolem navázat na historický odkaz a posunout její estetiku do 21. století. Bylo mu jasné, že na jeho první objekt v nové roli bude upřena pozornost sběratelů moserovského skla i celé české designérské scény.
„Popravdě, první půlrok jsem vůbec nevěděl, co navrhnu,“ vzpomíná na své začátky v roli uměleckého ředitele. „Říkal jsem si, jestli je vůbec reálné ještě něco nového udělat. (Sklářská) technika a technologie jsou pořád stejné, je to vlastně středověk. Jediné, proč má smysl něco nového dělat, je měnící se vkus.“
Přitom už před příchodem do Moseru byl renomovaným designérem, který během své kariéry spolupracoval s řadou prestižních značek. V roce 2012 založil spolu s Henrym Wielgusem studio, které navrhovalo pro dánskou značku Menu, italskou Cappellini, české firmy Bomma a Lasvit. Mezi jejich významné projekty patří například modulární policový systém Stick pro Menu a kolekce svítidel Neverending Glory pro Lasvit. Zkušeností měl tedy více než dost.
A pak jednoho večera, když byl sám ve svém pražském studiu, inspirace zničehonic přišla. „Bylo to na první dobrou,“ říká Plecháč. „Hned jsem návrh vázy zadal do fabriky, pak jsem se jel podívat, když se foukala a prototypovala, a když mi přišla hotová do studia, věděl jsem, že máme skvělou věc.“
Osmadvacet centimetrů vysoká a sedm kilogramů vážící Abyss, která se poprvé představila v dubnu 2023 v Miláně, má výrazný, přísně geometrický vnější tvar, jejž definují ostré, precizně broušené plochy. S nimi naopak kontrastují organické křivky uvnitř vázy. Minimalistickou a sofistikovanou estetiku umocňuje intenzivní modrá barva.
Podpořte Reportér sdílením článku
Většinu své profesní dráhy zasvětil časopisům. Mimo jiné vedl magazíny Dolce Vita, Proč ne?! Hospodárských novin a Pátek Lidových novin.