Stravenky už nestačí. Firmy nabízejí i péči o duši, relax na pracovišti a další výhody

foto: ČTK/Profimedia.cz

Mzda už není jediným lákadlem, kterým firmy přitahují nové zaměstnance. V době, kdy je pracovní trh zamrzlý, se benefity stávají rozhodujícím faktorem při hledání práce. Psychologická podpora, flexibilní pracovní doba nebo třeba fyzioterapeut přímo na pracovišti? To, co dříve působilo jako výstřelek technologických gigantů, je dnes běžné i v českých firmách. Které benefity jsou nejžádanější a proč už nestačí nabízet jen stravenky?

Možná už dlouho sedíte na jedné pracovní židli, a tak jste si toho nejspíš nevšimli. Když ale zabrousíte na weby s pracovními inzeráty, uvidíte, že mzda není primárně tím, na co dnes zaměstnavatelé lákají zájemce o práci. Pod nadpisem „Co nabízíme“ najdete poměrně širokou nabídku benefitů. A někdy dost netypických. Například: dva dny volna na „Láskyplný páteček“ (Kofola), možnost rekreace ve firemních apartmánech přímo u Lipna (Manufaktura) nebo kancelářské prostory s kavárnou, saunou, posilovnou, solnou jeskyní a horolezeckou stěnou (Alza.cz).

Více než šedesát procent zaměstnavatelů se potýká s obsazováním volných pracovních pozic, ukázal průzkum společnosti ManpowerGroup (2024). Česko patří mezi země s nejnižší nezaměstnaností v EU, odborníci mluví o tom, že zdejší pracovní trh je zamrzlý. Benefity pro zaměstnance jsou tak způsobem, jak přitáhnout talentované lidi do firem a zároveň si udržet ty, které už mají. Trochu to připomíná soutěž, kdo se o své zaměstnance lépe stará, protože právě správná péče je v současnosti jedním ze zásadních dílků v celkovém renomé firemní značky.

Přečtěte si také

Péče o duši

Ještě před pár lety se benefity soustředily hlavně na stravenky, příspěvky na penzijní pojištění a MultiSport karty, které mají motivovat k pravidelnému pohybu. Dnes se klade důraz na celkovou spokojenost zaměstnanců, prim hraje holistický (celostní) přístup – nejen fyzická kondice, ale i duševní a emoční zdraví. 

„Abychom si udrželi své zaměstnance spokojené a přitáhli ty největší talenty, musíme jít nad rámec běžných benefitů,“ popisuje současnou realitu na pracovním trhu Hana Stalmachová, personální ředitelka L’Oréal Česká republika. Aktuálně ceněným benefitem je nabídka psychologické pomoci v různých životních situacích. „Do kanceláří dochází psychologové a naši zaměstnanci mají možnost si rezervovat hodinové konzultace, a to na pravidelné bázi,“ říká Stalmachová.

Podpořte Reportér sdílením článku