Žádné píchačky, důraz na zdraví, ale i větší byrokracie. Jaké jsou hlavní novinky zákoníku práce?
16. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 12616. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 126foto: ČTK/Profimedia.cz
Pět hodin v kanceláři, tři hodiny doma. Lidé si mohou nově rozvrhovat, kdy chtějí pracovat. Ale jen po dohodě se šéfem. Firmy také mohou zaměstnancům nabídnout více daňově zvýhodněných benefitů, především těch zaměřených na zdraví. Projděte si novinky roku 2025.
Konec pevně stanovené pracovní doby? Představte si to – v devět dorazíte do práce, zvládnete část denních úkolů, ve dvě mizíte z kanceláře, vyzvednete dítě ze školy, odvedete ho na kroužek a pak domů, kde svoji práci pro zaměstnavatele doděláte. Možná už podobný režim máte, protože jste se tak dohodli se šéfem. Od ledna 2025 se samorozvrhováním pracovní doby na pracovišti počítá i zákoník práce. Pracovat v čase, který se vám hodí, tak má nyní oporu v zákoně. Je tu ale jeden háček – vždy s ním musí zaměstnavatel souhlasit. Třeba ale bude nyní v tomto ohledu vstřícnější. Cílem úpravy zákona mají být totiž spokojenější zaměstnanci.
Novinku popisuje Jáchym Stolička, advokát z právní kanceláře Aegis Law. „Jde o specifický režim pracovní doby, ve kterém zaměstnavatel neurčuje pevný rozvrh směn, ale ponechává zaměstnanci možnost plánovat si pracovní dobu samostatně. Zaměstnanci si tak nově mohou sami rozvrhovat pracovní dobu, a to jak při práci z domova, tak přímo na pracovišti zaměstnavatele,“ říká Stolička.
Doplňuje, že nová pravidla se vztahují jak na zaměstnance v pracovním poměru, tak na osoby pracující na základě pracovních dohod, tedy dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti.
Některé profese ale mají stejně smůlu. Těžko se vlastní pracovní doby bude domáhat operátor v továrně, na jehož úkoly navazují další činnosti. Naopak pozitivní dopad to může mít u pozic, v rámci nichž je jedno, kdy se práce udělá, hlavně že je hotová – jsou to především různé administrativní nebo odborné pozice.
Pomoci to může zaměstnancům s dětmi nebo těm, kteří pečují o blízké a chtějí si pracovní dobu řídit podle toho, jak jim to zrovna péče dovolí.
„Změna vede ke zvýšení flexibility zaměstnanců při organizaci jejich práce, přináší snazší sladění pracovního a soukromého života a vede k vyšší efektivitě práce. Na druhou stranu, s možností volné organizace práce jde ruku v ruce i obtížnější koordinace týmové spolupráce a nutnost větší odpovědnosti a sebekontroly zaměstnanců,“ dodává Jáchym Stolička.
Podpořte Reportér sdílením článku
Dlouhodobě se věnuje tématu financí a trhu práce, je redaktorkou webu Peníze.cz.