Trendy 2025

Kancelář, nebo obývák? Šéfové by chtěli lidi na pracovišti, zaměstnancům se líbí připojení z domova

Post Image

Kancelář, nebo obývák? Šéfové by chtěli lidi na pracovišti, zaměstnancům se líbí připojení z domova

Play icon
21 minut

foto: ČTK/Profimedia.cz

Ještě před pár lety Češi práci z domova příliš nefandili – využívala ji jen čtyři procenta zaměstnanců, šlo o jedno z nižších čísel v zemích Evropské unie. Vše změnila pandemie. Po jejím skončení se do kanceláří mnoha lidem nechtělo. A zaměstnavatelé na to museli zareagovat. Některé firmy přistoupily na kombinaci práce v kanceláři a z domova. Jiné ovšem zavelely k nekompromisnímu návratu na pracoviště. Zvítězí přání zaměstnanců, nebo obavy části šéfů, že pracovní morálka na dálku drhne?

Pondělí bývá nejméně oblíbeným dnem v týdnu a to loňské třetí zářijové si svou nevalnou pověst rozhodně nevylepšilo. Tedy alespoň u stovek tisíc zaměstnanců nadnárodního gigantu Amazon, kterým generální ředitel Andy Jassy rozeslal e-mail s oznámením, že od ledna 2025 se vracejí do kanceláří na pět dní v týdnu – tak, jak bylo zvykem před covidem. Důvod? Podle Jassyho upadá firemní kultura. Spolupracovat, učit se od sebe a být kreativní je podle něj snazší tváří v tvář než online. Prohlášení vyvolalo velkou nevoli: víc než polovina zaměstnanců vyhrožovala odchodem. Kolik jich skutečně nakonec odešlo, Amazon nezveřejnil, ale jeho počínání teď bedlivě sledují další byznysoví lídři, kteří, necelé dva roky po oficiálním konci pandemie covidu, nevědí, jak s prací na dálku dál naložit. Skepse je totiž poměrně veliká. 

Jen pár týdnů před radikálním krokem Amazonu totiž unikla nahrávka ze Stanfordské univerzity z přednášky Erica Schmidta, bývalého šéfa Googlu, který práci z domova označil za důvod, proč Google nedokáže konkurovat startupům v pokroku v oblasti AI. 

A čerstvý příklad. Mark Read, CEO největší světové reklamní agentury WPP, která má svou pobočku i v Česku, vyhlásil, že od dubna vyžaduje přítomnost svých podřízených na pracovištích čtyři dny v týdnu. Odpovědí mu byla zaměstnanecká petice, která během pár dnů nasbírala tisíce podpisů.

Přečtěte si také

Dáte mi home office?

„Kdybychom svým zaměstnancům nařídili, ať se vrátí naplno do kanceláře, budeme si tu sedět na zádech,“ směje se Lucie Kotalová, mluvčí české pobočky nadnárodní firmy Unilever. Zdejší zaměstnanci do kanceláří v pražské Libni mohou chodit jen dva dny v týdnu, zbytek mají možnost pracovat na dálku. Hybridní pracovní režim – tedy část týdne z domova a část z kanceláře – využívá prý většina zaměstnanců. Ti, kteří pracují v mezinárodních týmech stojících na online komunikaci, do kanceláře často ani nechodí. Díky tomu mohla společnost zredukovat prostory. Nikdo tu nemá svůj vlastní stůl. A to včetně generálního ředitele, ani on nemá vlastní kancelář. Dodržuje se ale, že jednotlivé týmy mají vyhrazené části kanceláře, aby kolegové seděli spolu.

Podpořte Reportér sdílením článku