Národ služebních aut. Češi si pochvalují úsporu peněz i prestiž
16. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 126
Národ služebních aut. Češi si pochvalují úsporu peněz i prestiž
16. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 126Národ služebních aut. Češi si pochvalují úsporu peněz i prestiž
foto: Škoda auto
V rozvinutých zemích včetně Německa či Rakouska bývá služební vůz typický především pro vrcholový management, v Česku jsou však vozy coby benefit často dostupné i nižším pozicím. Najdeme zde ovšem nové trendy: více elektromobilů, za což mohou významné daňové úlevy, ale také tlak na firmy, aby snižovaly uhlíkovou stopu. A roste také počet vozů, které sdílí více zaměstnanců.
Proč jsou vlastně v Česku služební auta tak populárním benefitem? Jedna vyčerpávající odpověď neexistuje, důvodů je více.
„Z loňského průzkumu mezi zaměstnanci, který zpracovala poradenská společnost EY, vyplývá, že pro 42 procent respondentů je při rozhodování o budoucím zaměstnání důležitá možnost získat automobil,“ popisuje Jaroslav Krutilek, generální tajemník České leasingové a finanční asociace. „U vozidel na operativní leasing je navíc výhodou, že uživatel jezdí stále ve vozidle, které není starší než čtyři roky, a nemusí řešit finančně náročnou obnovu vozidla.“
Kolik přesně aut u nás používají zaměstnanci jako benefit, se nedá určit. Přibližně 70 procent vozového parku je u nás registrováno jako firemní, v tomto čísle se však skrývá i řada vozů živnostníků, lékařů či právníků – tedy takzvaných ičařů využívajících možnost odpočtu DPH.
Obliba služebních aut je nicméně nesporná. „Služební vůz s možností využití k soukromým účelům patří k nejvýznamnějším benefitům,“ potvrzuje Michaela Sklenářová, tisková mluvčí společnosti Škoda Auto. „Uživateli zpravidla ušetří pořízení vozu vlastního, který se obecně považuje za druhou nejvyšší položku rodinného rozpočtu po nákladech na bydlení.“
Tato česká automobilka je přitom nejen předním zaměstnavatelem a sama využívá služební vozy coby benefit ve velkém – zároveň jako jednička českého trhu dodává vozy do mnoha flotil, od malých firem až po velké podniky.
Hlavní důvody, které se skrývají za popularitou služebních vozů, jsou tedy zjevně ekonomické. Na straně zaměstnavatele je automobil daňově výhodným i zajímavým lákadlem při náboru lidí, na straně zaměstnance jde o stále vítaný přínos z hlediska finančního či prestižního.
„Služební vůz je fenoménem především tam, kde je zásluhou legislativy pro zaměstnavatele efektivní součástí ohodnocení zaměstnanců. Zajímavý příklad lze nalézt nejen v Česku, ale také třeba v Belgii, kde je služební vůz, nejčastěji plně elektrický, díky zvýhodnění běžnou součástí nejen manažerských pozic,“ říká Josef Hlávka, tiskový mluvčí značky Mercedes-Benz, která dlouhodobě dominuje v prodeji luxusních vozů v Česku.
Podpořte Reportér sdílením článku
Automobilovému odvětví se věnuje přes 25 let.