Marek Ditz, Partners Banka

Máme víc klientů, než jsme plánovali, říká šéf Partners Banky po prvním roce na trhu

Post Image

Máme víc klientů, než jsme plánovali, říká šéf Partners Banky po prvním roce na trhu

Play icon
19 minut

foto: Partners Banka

Když neví kámoš, když neví mamka, poradí mi Partners Banka. Rozverný reklamní slogan díky písničkáři Pokáčovi zlidověl a orámoval úvodní rok fungování první české poradenské banky, která dává klientům na výběr mezi svými a partnerskými produkty. Teď se chystá na oslavu prvních narozenin, které bude mít v březnu. „Jsme česká banka a budujeme pověst finančního sektoru, který hodně utrpěl prodejem bank do ciziny,“ říká Marek Ditz, šéf Partners Banky.

V jaké náladě budete slavit první narozeniny? 

Chtěli jsme, abychom v tu dobu měli přes 100 tisíc klientů, což se povedlo. Ke konci loňského roku jsme jich měli 91 tisíc, v polovině ledna 94 tisíc a už v únoru jsme překonali stotisícovou hranici. Myslím, že se bance podařilo oslovit segment, který je komplementární k tomu, co Partners Financial Services nabízely už předtím. Snažíme se co nejvíc přizpůsobit investující veřejnosti a je vidět, že Češi na to slyší. Zároveň pořád pokračujeme ve vývoji, chceme přicházet s novými věcmi.

Mluvil jste o sto tisících klientů. Jste s tou cifrou spokojení?

Jsme. Hned za první rok jsme získali o 10 procent klientů víc, než jsme plánovali. Největší úspěch máme v depozitech: plánovali jsme v nich úplně na začátku mít něco kolem pěti miliard, ovšem reálně to bylo koncem roku přes 35. Je to díky atraktivním úrokovým sazbám, které nám trh tehdy ještě víc umožňoval. Kvůli poklesu inflace klesá úroková sazba České národní banky a prostor pro aktivní byznys postupně mizí, ale my se ho snažíme udržet. Dokonce na začátku jsme startovali se sazbou 6,03 %, což se hodilo k našemu bankovnímu kódu.

Ten kód je 6363, v kterém lze číst „šetři, šetři“. Hrajete si rádi?

Ten kód navrhl jeden z ředitelů sítě Partners – a ujalo se to. Kolegové říkali, že nevědí, jak Česká národní banka kódy dělá, ale já je pošťuchoval: „Napište tam a zamluvme si to.“ To bylo tři roky před zahájením provozu, tenkrát jsme ještě ani neměli licenci. A v ČNB byli velmi flexibilní. Bylo hezké zjistit, že takhle velké státní instituce fungují lidsky a majií smysl pro nadsázku. Mohli nám přidělit další kód v pořadí a vůbec se s námi nemuseli bavit. Takže k vaší otázce: nehrajeme si jen my, ale i ČNB. 

Když jsme u hraní, jak vám při rozjezdu pomohly vtipné a vtíravé reklamní spoty s Pokáčem?

Hodně. Rozhodl Pokáčův úmysl dát všechny honoráře na dobročinné účely. Hned jsme věděli, že po něm musíme jít, protože nikdo takový už v showbyznysu není, a zrušili jsme chystaný tendr. Chtěli jsme mít něco, co si lidé budou pamatovat, a chtěli jsme mít něco českého, protože jsme česká banka. Proto jsme nejeli někam do Itálie a tam si na plážích nefotili spokojené klienty. Naší ambicí bylo mít něco echt lokálního, což se nám s Pokáčem povedlo.

Povedla se vám i mobilní aplikace, kterou používáte místo klasického internetového bankovnictví?

S hodnocením klientů na storu jsme spokojení. Spokojenost občas kolísá kvůli systémovým změnám a nasazování novinek, nicméně celkově to vypadá, že klienti oceňují zejména rychlost zpětné vazby. Nezavděčíme se každému, ale chtěli jsme, abychom dokázali bez větších dopadů na chod aplikace nasazovat novinky, což se nám zatím daří. Začali jsme být opravdu „bezodstávkoví“. A druhý podstatný detail: aplikaci chceme pořád držet v jednoduchém designu. Tohle je největší výzva, protože přicházejí další nápady a produkty. A záměrně jsme chtěli mobil, abychom se donutili všechno znázorňovat přehledně. I proto, že chytré telefony a tablety vzala útokem i generace „sedmdesát plus“. Ne že by senioři přes mobil dělali všechny operace jako mladí, ale rozhodně s ním umějí banku.

Byla pro vás u mobilní aplikace zásadní i bezpečnost?

Ta rozhodla. Už od začátku jsme bezpečnost pojali tak, že jsme neumožnili vznik uživatelského jména a hesla jako v klasickém internetovém bankovnictví, které jsme nezavedli a ani nezavedeme. Když u nás máte aplikaci, vždycky ji máte na mobilním zařízení, které je zapojené do sítě a má telefonní číslo. To je spárované s aplikací, takže u nás není možný klasický podvod, kdy z vás zloděj přes falešnou stránku vytáhne přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví a pak vám někdo volá, že máte potvrdit zařízení, které není vaše. Když to uděláte, podvodníci získají celou vaši identitu. Tohle u nás nejde, protože by museli mít v ruce váš telefon. Tak jsme docílili toho, že míra primárních fraudů je u nás na rozdíl od jiných bank velmi nízká.

Přečtěte si také

KONEC E-MAILŮ

Jaké je zakládat v Česku banku na zelené louce?

Banka jako taková sice vznikla na zelené louce, ale měli jsme výhodu, že jsme měli obchodní síť předpřipravenou díky tomu, že Partners tady působilo více než 15 let a brand byl mezi lidmi relativně známý. Zakládat jen digitální banku by asi moc nefungovalo, z toho důvodu se moc nebojíme, že by nám vznikla konkurence, která by byla úspěšná. Z našich klientů jen 20 procent přišlo online a 80 procent přes poradce. Letos to bude určitě jinak: řada klientů se na novou banku těšila a hned v prvním roce si zřídila účet, ovšem postupně by se ten poměr měl vyrovnat.

Podpořte Reportér sdílením článku