Jsou politici jako ojetá auta? Volby rozhodnou dva druhy informací
16. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 12616. února 2025
Reportér 02/25 · Číslo 126foto: Tom Fisk / Pexels.com
Letos půjdeme volit, kampaně se rozbíhají. A hlavní roli v nich budou hrát informace. Ty, které máme, a hlavně ty, které nemáme.
V ekonomii se tomu říká informační asymetrie. Ten, kdo má víc informací, jich využívá ve svůj prospěch na úkor druhých. A ti druzí, tedy lidé bez informací, mají tendenci volit nejlevnější či nejsnazší řešení, které se ve výsledku může prodražit.
Typickým příkladem je trh s ojetými auty, jak jej roku 1970 vylíčil v teorii Market for Lemons ekonom George Akerlof.
Autobazary na nás líčí pasti v podobě stočených kilometrů, nabouraných a vyplavených aut, u nichž ale nastavují nižší ceny. Lidé bez informací považují ceny těchto aut (citronů) za normál. Když jste však autobazar, který auta před prodejem opraví, který nefixluje nájezd a informuje pravdivě o stavu vozu, logicky jsou vaše auta (broskve) o dost dražší.
A vaše nabídky seřazené na internetu podle ceny se neznalým uživatelům často ani nezobrazí. Buď se snížíte na úroveň ostatních, nebo končíte.
Jsou ale majitelé nablýskaných, leč nekvalitních ojetin šťastnější? A je pro trh s ojetými auty lepší, když na něm není místo pro férové prodejce? Nebudou nakonec ti neféroví zvedat ceny?
Přemýšlejme o tom, až nám budou politici nadbíhat a slibovat levné a nablýskané řešení. Mohli bychom dostat kyselý citron namísto sladké broskve. A než se nadějeme, broskve v politice nebudou k sehnání.
Podpořte Reportér sdílením článku
Aleš Rod je ekonom, podnikatel a vysokoškolský pedagog. Doktorát v oboru Ekonomická teorie získal na Vysoké škole ekonomické v Praze a nadále se věnuje akademické činnosti.