Koule v nebi. Operní zpěv má být vznešený a lehký zároveň, říká Plachetka
24. ledna 2025
Jakkoli o něm jeho žena, sopranistka Kateřina Kněžíková, říká, že je věčné dítě, čas se zastavit nedá. Basbarytonista Adam Plachetka, který si systematicky buduje jméno v nejprestižnějších operních domech světa, letos oslaví čtyřicátiny. Přesto se nepřestává bavit životem. Na Moravě si koupil domek se sklípkem, nazpíval poněkud zlehčovanou hymnu Prahy 2 a narozeninový koncert pořádá v O2 aréně.
Ne. Asi nejsem správně rozervaný umělec. Vezměte si Mozartovu hudbu. I v dramatických pasážích z ní čiší obrovská lehkost. Kámoš tomu říká koule v nebi, je to naplněné, ale i vznešené. Taková muzika musí vypadat lehce i v provedení – aby si člověk řekl „to bych zvládl taky“. To je to pravé mistrovství. Někdo se radši dívá na pianistu, který hystericky buší do piana, anebo na zpěváka, co vypadá, že na jevišti co nevidět umře, já ke zpívání přistupuju jako k řemeslu.
Jakkoli zprostředkovávám posluchačům emoce, jsem přesvědčený, že víc energie do publika půjde ve chvíli, když to budu dělat řízeně, než abych se cosi snažil v návalech dolovat z vlastního nitra. Pochopil jsem to při golfu, kde úder, který nejmíň cítíte, letí nejdál. Stejně je to s hlasem, když se zpívá správně technicky, člověk může plout s tónem, opřít se o jeho rezonanci. Vedle něj může stát někdo, kdo „bejčí“, ale jakmile odejdete na druhý balkon, neuslyšíte nic. Vždycky si vzpomenu na Rowana Atkinsona, což je podle mě nejlepší komik na světě. Jeho gagy, to je doslova matematicky poskládaná souslednost akcí. Nesmí být znát, že je to hodinový strojek, ale když to funguje, pak jste víc v klidu a lidi mají lepší zážitek, protože je to přesné.
Jako obyčejně, kolem šedesáti (představení). Opera a koncerty, tak půl na půl.
Na začátku jsem byl pochopitelně oslněný zájmem, všude jsem se chtěl podívat, všechno zkusit a bylo jedno, co se kolem mě děje. Do pandemie jsem měl pocit, že každý den, kdy nepracuju, je ztracený. Tu práci mám rád pořád, rozdíl je v tom, že se mi chce čím dál méně od rodiny, a zvažuju, kde – a na jak dlouho – brát angažmá.
Dovolit si to můžu, ale nevím, jestli mi to za pár let nebude líto.
Podpořte Reportér sdílením článku
V době sametové revoluce pracoval v redakci Zemědělských novin. Ještě téhož roku přešel do Lidových novin, kde byl pouze jeden den, než se začal podílet na úvodním vydání časopisu Reflex. Spoluzakladatel komiksu Zelený Raoul.