Zpola gympl, zpola učiliště. Něco takového v Česku zoufale chybí, říká pedagožka
27. ledna 2025
27. ledna 2025
Pro budoucnost dětí je klíčové, aby se učily používat digitální technologie tvořivě a ještě jako školáci dostaly příležitost rozhodovat samy za sebe, říká zakladatelka brněnské neziskovky Prototýpci Veronika Šancová. U školáků se snaží rozvíjet schopnost generovat nápady, během volnočasových aktivit s nimi tvoří nejen rukama, ale společně také třeba programují či obsluhují e-shop. „Nevychováváme prvoplánově podnikatele, ale spíš lidi, kteří dokážou svůj nápad převést do reality a srovnat se s tím, že po cestě jsou i překážky,“ říká.
Jsem relativní optimista. U dětí, které mají dobré zázemí a někdo s nimi doma mluví, to bývá jen období, například dva roky, kdy intenzivně hrají. Máme ale zkušenost, že se nasytí a pak vyhledávají i něco jiného, virtuální svět jim nestačí. Podmínka však je, že musejí mít i jiné podmínky pro tvoření, což často nemívají.
Puberťáci mají doma hrozně málo možností, co mohou dělat. Sáhnout po počítači je vlastně to nejjednodušší. Kdyby měli rozdělaný šicí stroj a látky nebo dostali k dispozici vlny a máma by před nimi pletla nebo by si mohli kdykoli cokoli uvařit a rodičům by nevadil binec, respektive obě strany by si nastavily podmínky úklidu, třeba i s dopomocí dospělého, tvořili by víc a nepoužívali by technologie tak bezhlavě.
V kroužcích je nezakazujeme. Děti jsou technologiemi přirozeně přitahované, budou je používat celý život daleko víc než my a připadá mi krátkozraké je od nich odpárávat. Závislí konzumenti, často i hodně závislí, bývají mezi dětmi, kterým chybí rozšířený pohled na technologie. A daleko snazší než někoho zbavovat závislosti je podpořit jeho zájem různými digitálními mašinkami a naučit ho s technologiemi pracovat kreativně.
Snažíme se o to. Používáme řadu softwarových nástrojů – umělou inteligenci, Canvu, lego Spike, s pomocí nástrojů, jako jsou ozoboti Evo (malí roboti, které je možné programovat malováním bez počítače – pozn. red.), učíme děti algoritmizaci. Podporovat tuto dovednost stavebnicemi a robotickými hračkami se nám hodně osvědčilo. Když chcete uskutečnit projekt, potřebujete jej rozpárat na menší celky, rozhodnout se, co, kdy a jak udělat. Tohle všechno je algoritmizace. Děti s širším povědomím o přínosech digitálních technologií, které je umí používat prakticky či kreativně, k nim pak přistupují jako k pomůcce, která doplňuje jejich tvoření a nápady. Výhodu mají zejména děti, kterým rodiče ukazují, co sami na počítači dělají – tedy nejen zábavu a konzumování.
Máme několik typů kroužků a máme „divné“ kroužky. (úsměv) Většina z nich se koná o víkendu, protože potřebujeme víc času na to, aby se děcka do činnosti ponořila. Máme vyloženě tvořivé kroužky a digitální cykly, kdy se skupiny potkávají třeba jednou za měsíc a jsou zaměřené spíš na děti z prvního stupně, práce s nimiž má podle našeho názoru největší efekt. Startupové skupinky se trochu vymykají – jsou určené starším dětem, které u nás už nějakou aktivitou prošly.
Od letoška nově spouštíme pokročilé skupinky pro děti od jedenácti do čtrnácti let, které již u nás prošly dvěma jinými projektovými cykly. Tyto děti už si vše vyzkoušely a přinášejí svůj nápad. Máme například holčičku, která šije kabelky, a tak ji provádíme celým procesem se všemi náležitostmi, aby si je mohla vystavit u nás na e-shopu, aby si vše dokázala vymyslet, spočítat, aby věděla, jak dlouho jí to trvá. Díky dotaci má tato skupina kurz na tři roky zadarmo, takže si pomýšlíme na vznik skutečně zajímavých věcí.
Není to snadné. Pokoušeli jsme se o to už v počátcích, ale děti mají dost nereálné představy o tom, co je možné a kolik to stojí, takže to pak přináší víc frustrace než učení. Snažíme se si děti postupně nachystat, učíme je spolupracovat a zpočátku obvykle pracujeme na jednoduchých skupinových projektech, u nichž témata často přinášíme my podle materiálu, který máme – například jsme vytvářeli škrabadla pro kočky. Když později realizují své nápady, spolupráce už je jim vlastní, takže se na nějaké aktivity spojují, jindy pracují samostatně.
Vývoj byl postupný. V zásadě mi přišlo, že děcka nemají ve škole moc reality – reálných, nikoli pouze vzdělávacích projektů, z nichž by mohli čerpat znalosti. Například to, co jsem sama zažívala v podnikání, že se člověk musí řadu věcí učit po cestě. Naše děti sice chodily do alternativní školy a nic mi tam vlastně nechybělo, jen jsem cítila, že reality potřebují více.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudovala novinařinu na Masarykově univerzitě, takřka osm let pracovala jako redaktorka zpráv iDNES.cz.