Jaká počítačová hra vás v životě nejvíc oslovila? Odpovídá Mikýř, Tereza Kovalová i porodník
19. ledna 2025
Reportér 01/25 · Číslo 12519. ledna 2025
Reportér 01/25 · Číslo 125Na lednovou anketní otázku odpovídá violoncelistka, porodník, youtuber a designérka.
Váhám mezi českou Mafií, jejíž soundtrack znám dodnes nazpaměť, a milovanou Baldur’s Gate 2, kultovním fantasy RPG, kde vedete partu hrdinů skrz epický příběh. Gaming mě nikdy neopustil – je to pro mě relax, který zároveň nutí přemýšlet. Vyhledávám tituly s propracovaným příběhem a komplexní hratelností. S nástupem virtuální reality a hlavně Neuralinkem (Muskův projekt propojení mozku s počítačem) se otevírají neuvěřitelné možnosti – zatím totiž VR po nějakém čase způsobuje nevolnost, a tak v ní člověk nevydrží kdovíjak dlouho.
Hodně jsem hrál na gymnáziu a medicíně – nejvíce Call of Duty WW2, Kingpin a Return to Castle Wolfenstein. Bylo to pro mě výborné odreagování, ale často jsem seděl u počítače celý den a ostatní šlo stranou. Proto jsem nakonec v dospělosti přestal, nicméně existují relevantní studie, podle kterých lidé hrající FPS (first-person shooter) s „invertlou“ myší, což jsem byl já, mají vyšší schopnost orientace v prostoru; pohyby jsou shodné s pohyby nástrojů při laparoskopii a fetoskopii. Takže jsem vlastně trénoval na pozdější složité operace naostro.
BioShock byl někdy před dvanácti lety první hrou, která mě naprosto šokovala tím, jak kvalitní dospělý příběh jde ve videoherním formátu odvyprávět. Lokalita podvodního města Rapture, stísněné potemnělé chodby rozpadajícího se nespoutaného kapitalistického snu, zajímavé filozofické postoje bojujících stran, to všechno na člověka dýchá atmosférou, kterou se může chlubit jen hrstka herních titulů. Něco takhle kvalitního z hlediska worldbuildingu a uměleckého zpracování jsem po letech, vlastně nedávno, našel až v Elden Ringu.
Počítačovým hrám jsem propadla už v sedmi letech, takže oblíbených jich pár mám. Na prvním místě stojí Minecraft, pro svou komplexitu, v níž je možné neustále něco objevovat a učit se. Nikdy nepřestanu obdivovat Prince of Persia (a opravdu mě bavil i český remake Ministry of Broadcast). Velkou inspirací pro mou tvorbu mi byly všechny díly hry Samorost od Amanita Designu. V srdci mám také hru Inside od herního studia Playdead – to nejen díky výtvarnému zpracování, atmosféře a příběhu, ale také díky game designu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Článek byl připraven redakčním týmem magazínu Reportér