Média a politika

Co když o vítězi voleb rozhodne podcast. Které z nich mají v Česku největší vliv na politiku?  

Post Image

Co když o vítězi voleb rozhodne podcast. Které z nich mají v Česku největší vliv na politiku?  

Play icon
35 minut
Youtubeři. Filip Turek (vlevo) se za Motoristy dostal do europarlamentu. Lubomír Veselý mu dává prostor na svém kanálu.

foto: ČTK/Profimedia.cz

Ochota Donalda Trumpa přijít do pořadu rekordně sledovaného podcastera Joea Rogana přispěla podle mnohých k vítězství republikánského politika v prezidentských volbách. Existují i na českém internetu srovnatelné podcasty, které by měly takový vliv na politiku? Různé bubliny sledují různé pořady, podcastů jsou u nás tisíce, nicméně pár pořadů podobných z různých úhlů pohledu těm americkým, v nichž se objevil Trump, by se u nás našlo.

Je 6. listopadu 2024 a tým Donalda Trumpa oslavuje vítězství v amerických prezidentských volbách. Hovoří i jeden z jeho blízkých spolupracovníků – byznysmen a šéf organizace smíšených bojových umění UFC Dana White. Vyjmenovává podcastery, internetové celebrity, v jejichž pořadech se Trump při kampani objevil – a které jen na youtube viděly miliony diváků. „Chci poděkovat klukům z NELK, Adinu Rossovi, Theu Vonovi, Bussin’ With The Boys a nakonec mocnému a vlivnému Joeu Roganovi,“ říká Dana White.

Většina podcasterů, které zmínil, nejsou profesionální političtí komentátoři. Začínali spíš v zábavním průmyslu. Točili komediální videa, komentovali videohry nebo probírali sport, často právě bojová umění. Mají mladé mužské publikum a silné názory, s pravidly klasické novinařiny si nemusí lámat hlavu. Místo nákladné techniky jim stačí chytrý mobil a videa mohou být klidně roztřesená, ale autentická. Kontrastují tak s novináři z tradičních médií, experty nebo – jak se říká – mluvícími hlavami, které své pořady připravují v nákladných studiích.

Zmíněná skupina tvůrců působících pod značkou NELK podpořila Trumpa i naživo na předvolebním shromáždění. „Potřebujeme Trumpa zpátky a potřebujeme ho fakt hodně,“ říkali davu v Las Vegas. Republikánského kandidáta podporují dlouhodobě, natáčeli s ním už při předchozích volbách. Vzájemně je seznámil právě zmíněný šéf UFC Dana White.

Podcasty ve volební kampani přitom samozřejmě nejsou zázračným nápadem amerických republikánů – stejně jako platí, že internetové sociální sítě využívají i zneužívají politici nejen v USA už více než patnáct let. Loni se cestou podcastů obracela na mladé voliče i poražená kandidátka demokratů viceprezidentka Kamala Harrisová: cílila na ženy a na afroamerické muže. Viditelný rozdíl byl však ve stylu vedení rozhovorů. Její posezení v podcastech All the Smokes nebo Call Her Daddy víc připomínalo televizní interview, jako by atmosféru tížilo, že hostem je viceprezidentka. Politička dlouze vyprávěla o důležitých, ale složitých věcech, jako je duševní zdraví. Zatímco zábavnější stránku měly na jejích shromážděních dodat přední hollywoodské tváře. 

Tým Donalda Trumpa naopak použil zábavné podcasty coby nosič pro předání jednoduchých poselství. Před volbami přišel do čtrnácti předtočených nebo živých vysílání svých sympatizantů. A obecně se má za to, že Trumpovo vystoupení zejména u Joea Rogana mu pomohlo k jeho vítězství. Pořad tohoto komika, herce a bývalého zápasníka s pozoruhodným mixem názorů – v minulosti podpořil sňatky gayů, rekreační užívání drog, ale taky právo držet zbraň a byl kritizován za šíření konspiračních teorií kolem covidu – je totiž skutečně populární. The Joe Rogan Experience (Zkušenost Joea Rogana) byla loni, jak napsal magazín Variety, nejsledovanějším podcastem na platformě Spotify.

Existují i v Česku podobně vlivné podcasty, které směřují k formátu videa a v zásadě nejsou propojené s tradičními médii? Odpověď je složitější, určitě však lze najít tvůrce, kteří do politiky tím či oním způsobem zasahují nebo ji ovlivňují.

Přečtěte si také

Povídej, brácho

Na české scéně se o propojení podcastových bavičů s politikou mluvilo například kvůli výsledku evropských voleb. Křeslo v Evropském parlamentu získal bývalý automobilový závodník Filip Turek, jehož na kandidátku vyslalo uskupení Motoristé sobě. S více než 150 tisíci preferenčními hlasy se stal překvapením voleb, víc jich měla už jen Klára Dostálová z ANO.

Filip Turek předtím chodil k youtuberům a do podcastů jako cestovatel a expert na auta. Mladým divákům imponovala kromě jeho sbírky aut také sebevědomá prezentace, kterou založil na tom, že je „politicky nekorektní“. Netýkalo se to jen motorismu a souvisejících regulací, moderátoři s ním probírali řadu dalších společenských a politických témat.

Podpořte Reportér sdílením článku